Å leve på det ulevelige

Like under beina dine, under det du selv kanskje anser som gulvet, ligger det et tykt lag med betong. Kompakt, næringsfattig og tung masse som sørger for god isolering og støydemping i moderne bygg. Denne steinharde massen kan da utenkelig være hjem for levende organismer. Eller er den det?

sopp, mugg, petriskål

Avfall som byggemateriale

Fokuset på miljøvennlige løsninger står fremdeles sterkt i samfunnet, og dette gjelder også innenfor byggebransjen. Et av mange tiltak er å bruke flyveaske som ingrediens i betong. Flyveaske er et avfallsprodukt som dannes ved forbrenning av blant annet søppelet vi kaster, og slike avfallsprodukter ønsker vi ikke skal ende opp i naturen. Da er det jo helt genialt å blande denne asken inn i betongen vi bruker, slik at den ikke kan stikke av noe sted! I utbyggingen av nye boliger er nettopp denne bruken
av miljøvennlig betong blitt mer og mer vanlig.

betong, sopp
Her er en av flere betongprøver som vi skal undersøke i løpet av praksisperioden på Mycoteam.

Dette høres kanskje ut som en solskinnshistorie, men det stopper ikke nødvendigvis der. Å bruke flyveaske i betong er såpass nytt at vi generelt vet veldig lite om konsekvensene. Noen konsekvenser er gode, blant annet dette med å låse fast avfallsstoffer nedi gulvet. I tillegg ser vi at betongen tørker fortere, den blir mer kompakt og det kreves mindre vann for å produsere det. Alle disse egenskapene
er helt supre, fordi det gjør det enklere og mer effektivt å bruke betong. Men det er fremdeles en mulighet for at vi finner noen negative konsekvenser.

Et innblikk i muggsoppens liv

På Mycoteam jobber de ansatte til daglig med flere problemer rundt inneklima. Dette inkluderer problemer knyttet til muggsopp, en skapning som krever utrolig lite for å være fornøyd. Så lenge det er god temperatur, fuktig og tilgjengelig næring vokser muggsoppen frem. Derfor finner vi muggsopp nesten overalt, både innendørs og utendørs. I utgangspunktet ønsker vi ikke å ha muggsopp inne i boligen vår. Muggsoppen kan nemlig skille ut stoffer vi ikke burde puste inn, fordi det kan gjøre oss
syke. Du tenker kanskje først og fremst på den pusete veksten som kommer på brødskalken, men den muggsoppen vi fokuserer på her er den som trives på byggematerialer. Både treverk, panel og tapet kan bli angrepet av sopp. Betong, derimot, skal være såpass tørt og kjipt at ingen muggsopp ønsker å leve der. Eller vil bruk av flyveaske gjøre dette mulig likevel?

Miljøvennlige løsninger, nye problemer?

Betong inneholder i utgangspunktet ikke noe spiselig, men flyveaske inneholder nitrogen. Nitrogen er et stoff som soppen bruker som næring. Tilførselen av nitrogen i betong kan dermed bidra til å gjøre materialet litt mer innbydende for enkelte muggsopper. Det er nettopp dette vi skal undersøke i praksisperioden hos Mycoteam. Vi skal overvåke små klosser med betong for å se om muggsoppen vokser frem. Dersom det viser seg at muggsoppen klarer å vokse på moderne betong, eller til og med trives med å vokse på moderne betong, er dette en ny og veldig viktig oppdagelse.

Av Frida Aalerud
Publisert 21. apr. 2022 11:19 - Sist endret 21. apr. 2022 11:19
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.