Hva gjemmer seg under overflaten?

Under parketten eller i kjelleren i de fleste bygninger finner vi betong; et materiale som i teorien er helt sterilt og ulevelig. Men de seneste årene har man funnet ut at noen steder vokser det små, hårete utvekster i ulike farger og former: de fryktede muggsoppene.

muggsopp, petriskål

Muggsopp vi har funnet på betong og vokst fram på laben hos Mycoteam.

Sopp kan man se både positivt og negativt på. På en side er soppen kjent for å være den viktigste nedbryteren i økosystemet. Soppens egenskaper er helt nødvendig ute i naturen, men medaljens bakside er at de også bryter ned ting vi ikke vil skal ødelegges, som treverk i bygninger. At sopp kan leve på treverk er vi ganske kjent med, men at den kan leve på betong er noe helt nytt!

Hvordan klarer egentlig soppen å leve på næringsfattig betong? Hvilke forhold trenger den for å etablere seg på betongen, og hvordan kan vi hindre den i å gjøre dette? Dette er noen av spørsmålene jeg ønsker å få svar på i løpet av praksisoppholdet hos Mycoteam. Gjennom dette håper jeg å komme med potensielle svar og løsninger på det økende problemet.

Ola Nordmugg

Akkurat som oss mennesker trives de fleste muggsopper best på stranden i syden. De lever best i områder med høy luftfuktighet, sydentemperaturer, og massevis av mat. Helst vil de også ha litt sand eller støv som de kan ligge å kose seg på. Derfor gir det ikke helt mening at noen sopper ønsker å leve på kjip betong. I tillegg til sydentemperaturer, trives de fleste muggsopper best ved nøytral pH, akkurat som
oss mennesker. pH er et mål på hvor basisk eller surt noe er. Men på samme måte som noen mennesker trives godt i snøfokk i Norge på vinteren, finnes det noen spesiell muggsopper som koser seg vel så godt i basiske miljøer. En av disse kalles fuktstrålemugg, eller Aspergillus versicolor på vitenskapelig språk. Dette er en svært motstandsdyktig og allsidig sopp, som tåler variasjoner i både temperatur og pH. Litt som en ekte nordmann.

soppporer
To typer muggsopp fra en betongprøve som har vokst sammen. Den hvite er Aspergillus, og den lysegrønne er Penicillium (penselmugg).

En ny mutantsopp?!

Betong er normalt svært næringsfattig og har veldig høy pH. Denne komboen gjør at betong i utgangspunktet er helt ulevelig for det meste av små organismer. Som nevnt finnes det visse sopper, som fuktstrålemugg, som tåler høy pH. Men selv disse krever mat! Men hva hvis jeg sier at de siste årene har ansatte ved Mycoteam funnet muggsopp som vokser rett på betongen! Hva har skjedd? Har vi funnet en ny mutantsopp som kan leve uten næring?? Selv om det høres spennende ut med en ny mutantsopp, så er nok ikke dette tilfellet, heldigvis! Akkurat som oss mennesker, trenger også soppen næring! Det vil si at dersom det vokser sopp på betong, så må det også være næring i betongen... Men betongen inneholder jo normalt ikke næring? Hvordan kan dette ha seg? Dette skal vi finne ut av i løpet av praksisperioden!

Av Ida Sophie Strømsvåg
Publisert 5. apr. 2022 15:19 - Sist endret 5. apr. 2022 15:19
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.