Hvordan lære morgendagens miljøhelterhelter?

Våtmark en type landskap som står ovenfor en stor trussel i Norge, hvordan kan man få ut viktigheten av bevaringen og restaureringen av det til folket? Det jobber Naturveilederne på Våtmark Besøkssenter i Oslo med!

tursekker, skog, trær

Barna kan leke i skogen samtidig som de lærer hvor viktig den er!

Første dag med observasjon!

Solen har endelig tatt ett skritt frem mellom de tunge skyene og ut av vinduet ser jeg at det ildrer av morgenfugler som drar i tusen forskjellige retninger, alle med hver sin hensikt hensikt. Nå var dagen kommet, hvor jeg skal observere en undervisning av naturveiledere fra Besøkssenter Våtmark. Nysgjerrig satt jeg også en kurs denne morgenen, mot Frognerparken for min første dag som praksis student.
 

Men hva gjør besøkssenteret og hva er egentlig våtmark?

Besøkssenter Våtmark Oslo jobber for å formidle viktigheten av bevaring av våtmarks arealene i Norge. Våtmark er et en type landskap som er oversømmet med vann enten permanent eller i visse sesonger. Det kan være alt fra sump, my, tjern, kyst, og innsjøer. Våtmarker og myrer blir stadig gravd opp år etter år, og flere økologiske hjem går tapt imens det biologiske mangfoldet må tre til siden i fordel for utbygging av nye boligstrøk og industriområder, men hvordan skal vi stoppe denne utviklingen i av tap? Kunnskapen må strekke sine armer ut og inn i folks hjem, derfor er det en viktig jobb naturveiledere gjør når de drar ut på oppdrag.
 

Når man plutselig er læreren

Jeg går bortover Munthes gate, ved veiens ende kan jeg skimte den dramatiske porten inn til Sinnataggens hjem, Frognerparken. Der skal jeg møte en aktivitetsskole som skal lære om den magiske naturen midt i Oslo. Sammen med klassen og naturveilederen setter vi kursen inn mot ett lite skogholt i parken. Der lærer barna hvordan man skal være en detektiv og hva man skal se etter i snøen. Det slår meg fort at det ikke føles så lenge siden jeg selv satt der som barn og hørte på voksne lærere som snakket om alt fra innsekter til dyr og planter med mine egne klassekamerater. Jeg tenker over hvor rart det er at rollen plutselig har snudd, jeg er ikke ett barn som hører på, men en voksen som lærer bort og deler kunnskap.
 

Bildet kan inneholde: gest, finger, fugl, tommel, håndledd.
Barn har en naturlig nysgjerrighet når det kommer til naturen, denne larven ble hovedfokuset til et av barna for eksempel.

Hvorfor det er viktig med besøkssenter våtmark Oslo

En viktig ting når man skal utdanne unge miljøhelter er å vite hvor mye de kan om naturfag, en måte man måler det er ved å utføre den internasjonale matematiske og vitenskapelige testen TIMSS. TIMSS er en undersøkelse som tar sted hvert 4. år og utføres flere steder i verden, inkludert de Nordiske landene. I undersøkelsen så man at Norske elever ligger langt bak våre naboland Sverige og Finland når det kom til naturfag. Dette kan virke urovekkende og derfor er det viktig med senteret som Besøkssenter Våtmark Oslo, som fremmer naturfag kunnskaper til unge elever.

Jobben videre...

Ifølge en rapport fra Ramsar konveksjonen så ser vi ut ifra dataen at våtmark forsvinner tre ganger så raskere som skogen. Min jobb i ukene fremover blir å inspirere til prat og vekke oppmerksomheten til disse økologiske stasjonene som våtmark representerer.

Her er muligheten til å dele ut naturfaglige kunnskaper på en praktisk måte og sette våtmarks problematikken på dagsorden for unge. Dette kan hjelpe til å inspirere flere av elevene til å lese mer om viktigheten bevaring og beskyttelse av miljøet i Norge, og da naturfag. Vi skal jo utdanne morgendagens miljøhelter.

Vi avslutter dagen med hauk og due lek, for det er jo nemlig lek som barn lærer mest av. Kanskje vi kan ta dette og finne ut av hvordan vi kan gjøre naturfag mer praktisk orientert hos elever i høyere klasser?

Av Rebecca Waksvik
Publisert 8. apr. 2022 08:03 - Sist endret 8. apr. 2022 08:03
Biopraksis

Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.