Kunnskap skaper engasjement!

Det er fuglekvittring i lufta, et ekorn står på matbrettet og forsyner seg med dagens herremåltid og rundt oss løper små barn som leter etter spor fra dyr i skogen. Vi finner både ekornspor, musespor og forskjellige fuglespor i snøen. Fuglefjær ligger spredt rundt oss etter hete kamper med hauken og i bunnen av et tre finner vi et revehi.

bygning, snø

Besøkssenteret for Våtmark Oslo ved Østensjøvannet.

Et barn står og peker på et hull i et tre og vi lærer at det er små hull i barken som hakkespetten har brukt til å slikke ut insekter fra med sin lange tunge. Vi får også se bilder av hvordan hakkespetten gjemmer tunga rundt hjernen! En merkelig tegning som viser at tunga så og si vrenger seg bakover og splittes i to før den plasseres som et beskyttende lag rundt hver hjernehalvdel. Etter hvert som vi går lengere inn i skogen møter vi på en kjøttmeis. Den er veldig interessert i oss og ved hjelp av fuglelyder på mobilen får vi lurt den til det nærmeste treet, slik at alle får se. Barna er veldig interessert og opptatt av å lære, det er fantastisk å se et slik engasjement!

spor, snø
Spor fra ekorn eller mink i snøen

Vi ser på merkene etter barkebiller på gamle døde trær, flotte mønstre som brer seg utover hele stammen. Pluttselig står det et barn der med en larve i hånden, de andre barna roper på hverandre og kommer løpende mot den nye oppdagelsen. Vi får vite at det er larven av en barkebille, altså selve kunsteren bak de flotte tegningene i treet.

larve, hånd, skogbunn
Larven av en barkebille
bark, insekt
Spor fra barkebillenes vanding i barken av et gammelt dødt tre

Som praksisstudent på Besøkssenteret Våtmark Oslo får jeg bli med på undervisning av barn og unge fra barnehagen og helt opp til videregående. For at man skal forstå viktigheten av å bevare naturen, hjelper det å ha kunnskap om hva den innebærer. Å lære om naturen i en tidlig alder tror jeg er viktig for fremtiden, fordi kunnskap skaper engasjement! På sosiale medier håper vi på å engasjere følgerne ved å legge ut informasjon om artene som lever ved Østensjøvannet og Lilløyplassen på Fornebu. Vi legger ut bilder, en kort tekst og når det er mulig, et notat om hvor ved avdelingene det er mulig å se de ulike artene.

I tillegg til å spre informasjon på sosiale medier, undervise, leke og lære om det vi finner i skogen, brukes også mye av tiden på å forberede oss til å markere spesielle dager. For tiden jobber vi for eksempel mot å markere verdens fiskemigrasjonsdag, en internasjonal dag som handler om viktigheten av å ivareta de områdene fisken bruker til å bevege seg i, som blandt annet innebærer våtmarksområder. Med denne jobben får jeg mulighet til å lære om dyre- og plantelivet rundt oss. I tillegg får jeg være mye utendørs og jeg er med på å spre informasjon og dermed engasjere andre til å bli med på dugnaden om å restaurere og ta vare på naturen rundt oss. Det er et deilig avbrekk fra en ellers travel studiehverdag, jeg kunne virkelig ikke bedt om en bedre praksisplass.

Av Jenni Lie Opdahl
Publisert 5. apr. 2022 13:21 - Sist endret 5. apr. 2022 13:21
Biopraksis

Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.