Det kjente hjemmekontoret og instagram

Når man skal planlegge en feiring av den globale fiskemigreringdagen og lage flotte instabilder er det fint å ha en jobbpartner under praksisen som er med på hjemmekontoret!

Bildet kan inneholde: himmel, sky, bygning, anlegg, snø.

Det beryktede hjemmekontor

Vi har alle sammen hatt hjemmekontor på et eller annet tidspunkt de siste årene. Vi studenter i Oslo er rimelig kjent med hjemmeskole nesten, mer enn vanlig lesesal og jobbkontor med flere folk rundt. Dermed passer praksisplassen ved Besøkssenter for Våtmark Oslo rimelig bra siden det er mye egenarbeid mellom undervisning og observasjon. Derfor er det fantastisk å dele praksisplassen med en medstudent. Noe hjemmekontor faktisk mangler er jo det sosiale og den naturlige praten om planlegging av arbeid og fremtidige oppgaver. Det er derfor veldig viktig å drikke kaffe med noen andre enn dataen i løpet av dagen og da er jeg veldig heldig som kan det. Det positive med hjemmekontor er at man har lært seg hva det faktisk vil si å være selvdisiplinert og rutiners når det kommer til eget arbeid. Det og virkelig forstå verdien av å holde seg til rutiner men samtidig være adaptiv og fleksibel med utførelsen av arbeid til praksis ved siden av studiene. Dette vil jeg ta med meg videre i livet.

Bildet kan inneholde: bord, flaske, servise, jakke, elektronisk apparat.
Viktig med godt samarbeid sånn at feiringen blir bra!

Kreativiteten møter biologien

Noe av det mest gøyale vi har fått lov til å gjøre på praksisplassen vår er å lage en serie med instagram innlegg til den offisielle instagram kontoen til Våtmark. Denne serien har vi valgt å kalle for «Ukens Art!». Vi skal da poste ett innlegg hver mandag med en ny art og informasjon om den og hvor man kan finne den i Norge. Felles for alle artene som presenteres er at de finnes ved Østensjøvannet. Variasjonen av arter der er stor og det ønsker vi å speile i innleggene vi legger ut. Målet vårt som vi har satt sammen selv er å prøve å få flere followers til kontoen og muligens inspirere folk til og ta turen ut til en av de to senterne Besøkssenter Våtmark Oslo har.

Bildet kan inneholde: økoregion, grønn, produkt, natur, naturlige omgivelser.
Her er ett lite utdrag av hva som kommer fremover i serien! Følg oss gjerne på instagram: vatrmarkoslo og kom på besøk!

Feiring av World Fish Migration Day 2022 (WFMD)!

En av de store happenings i år er faktisk feiringen av World Fish Migration Day! Denne
feringen tar sted bare annethvert år, så vi var heldig som fikk praksis plass når feiringen nå skal ta sted. Det er mye som skal på plass før vi kan starte feiringen, vi må først finne ut av hva vi vil skal komme frem av informasjon. Planlegge gjennomførelsen også finne ut av hva vi trenger. Det vi har planlagt så langt er en stand ved Østensjøvannets lekeplass den 1. mai fra 12:00 til 15:00, bare kom! Der skal vi sette i gang en natursti som er passende for alle aldre og kunnskapsnivåer. Dette gjør vi fordi vi vil skape et rom hvor alle føler de kan bidra med det de kan! Vi skal også promotere den globale fisketegningkonkurransen og samtidig ha en lokal konkurranse om den beste toalettrullfisken fra dagen. Vi samler nå opp tomme
toalettruller som barn (under 18 år) kan dekorere og tegne på i håp om å vinne en hemmelig premie! Det er viktig å feire WFMD fordi der skaper et fokus på å forbedre publikums forståelse av viktigheten av migrerende fisk og hvordan man kan forhindre negativ innvirkning på dem.

Bildet kan inneholde: verden, erme, font, materiell egenskap, reklame.
Viktig å spre nyheten om at vi skal feire World Fish Migration Day!
Av Rebecca Waksvik
Publisert 9. mai 2022 10:36 - Sist endret 9. mai 2022 10:36
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.