Hva kan en liten mollusk fortelle oss om et helt vassdrag?

Er du student på UiO har du kanskje lagt merke til veggene i Kristine Bonnevies hus. Plakater om fuglesang i byen, marine bunndyr og mye, mye mer er å se i det man går til undervisningstimer. Disse plakatene blir brukt for å presentere data fra vitenskapelige rapporter. For i forskning er det nemlig ikke bare viktig å generere data, men også å kunne bearbeide og presentere disse dataene. Og det er akkurat dette jeg driver med nå.

Informasjonsplakat om elvemuslingen langs Akerselva i Oslo

Elvemuslingen er av særlig interesse. Derfor er det ikke rart at Oslo Kommune har valgt å sette fokus på denne arten! Plaketten kan du finne langs Akerselva.

Fra rødlistet ansvarsart til god vannkvalitet

Datasettene jeg jobber med har som fellesnevner at de omhandler norske vannforekomster. Det vil si elver, bekker, innsjøer og den slags. Overvåkning av kjemisk og økologisk tilstand av norske vannforekomster er svært viktig, som for eksempel i elvemuslingens tilfelle. Ikke bare er elvemuslingene rødlistet i Norge, men vi har også over 25% av bestanden i Europa. Dette gjør at vi har et særskilt ansvar ovenfor arten, og da kalles den en rødlistet ansvarsart. Med sin 15 cm lange kropp kan man kanskje tro at elvemuslingen ikke gjør stort for et vassdrag. Men elvemuslingen er ikke bare av interesse fordi den er truet! Arten er også en positiv art for økosystemene den befinner seg i. Denne lille krabaten sluker og filtrerer opp mot 40 liter vann om dagen, og dette øker for eksempel vannkvaliteten. Og om det ikke var nok kan man også bruke elvemuslinger som indikatorart. En indikatorart er en art som sier noe om miljøet den vokser i. I elvemuslingens tilfelle kommer dette av at den er svært følsom for endringer som for eksempel økt algeoppblomstring og forsuring. Hvis man finner elvemuslinger kan man derfor være sikker på at vannet er av god kvalitet. Elvemuslinger er altså en ønsket art i norske vannforekomster, og forvaltning av arten er derfor viktig.

Et gjensyn med en gammel «venn»

På studiet har jeg blitt kjent med R gjennom flere forskjellige emner. I disse emnene har det blitt lagt særlig vekt på hvor relevant det er å kunne R i arbeidslivet. De siste semestrene har jeg vært litt bortskjemt med emner uten koding, såpass at jeg trodde (og håpet) jeg ville slippe å se R igjen. Der tok jeg feil! I arbeidet med datasettene har det blitt spesielt tydelig at R også er brukbart og viktig i økologiske analyser. Datasettene er allerede ferdige og kommer fra ulike kilder som NEVINA og Miljødirektoratet. Arbeidet mitt går ut på å laste ned disse datasettene, transformere dem og koble dem sammen slik at relevant data kan brukes videre. Dette kan være data som vannkvalitet, utbredelse av arter, næringstilgang og så videre. Å være god i R kommer derfor godt med når vi skal sammenstille datasett om elvemuslingene!

Jakten på elvemuslingenes hjem

For å bedre forvalte elvemuslinger kan man samle inn data om tilstander i vannforekomstene der vi finner elvemuslinger. Å finne ut hva slags miljø elvemuslingen liker gir oss informasjon om artens tålegrenser, og dette er viktig for å forvalte den bedre. Derfor sammenstiller vi data om forsuring, alkalitet, kalsium og en rekke andre næringsstoffer tilknyttet elvemuslingers posisjoner. Til slutt skal dataene fremstilles på en oversiktlig og visuell måte ikke så ulikt plakatene i Kristine Bonnevies hus. Etter at datasettene er satt sammen skal de bli brukt i analyser som kan brukes innen naturforvaltning senere. Det er spennende å vite at arbeidet vårt vil bli brukt videre!

Av Sofus Crispin Lund Ramos
Publisert 31. mai 2022 07:57 - Sist endret 31. mai 2022 07:57
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.