Hvit biolog hos Curida Diatec AS

I denne artikkelen så skal jeg skrive om Curida Diatec AS. Og forhåpentligvis så vil du få svar på om dette er en arbeidsplass eller arbeidspraksis for deg, eller kanskje så du får innsikt om du har lyst til å ta på den hvite frakken og utdanne deg til å arbeide på lab.

Kvinne på lab

Intern (meg) leker med CL1000 beholder som gjøres vanligvis i avtrekkskap hvis det ikke er for læringensskyld. Foto: Nathalie Frosthammer.

Hva er Curida Diatec AS

Firmaet arbeider med produksjon av antistoffer og disse kan brukes til flere ting. Antistoffer er en type proteiner og du har selvlagde antistoffer i kroppen din som bekjemper sykdommer. Men du har også mest sannsynlig holdt noe som inneholder disse proteinene i hånden din! Nettopp en covid-test, disse bruker antistoffene for å detektere smitte. Antistoffer er også nyttig i utvikling av medisin, innenfor matproduksjon og kan i seg selv brukes som virkestoff i medisin.

På grunn av antistoffenes omfattende bruksområde så har Curida en bred erfaring med kunder fra over 80 land.

lab utstyr i hånd
Utfører SDS-PAGE på lab. Foto: Nathalie Frosthammer.

Hva får du ut av å arbeide hos Curida Diatec AS

Det å produsere disse antistoffene er en krevende prosess og derfor trengs det kompetente arbeidere. På en arbeidspraksis hos dette firmaet så får du opplæring av ulike labmetoder. Dette inkluderer ELISA, avanserte pipetterings-teknikker, bruk av multipipette og opplæring av ulike utstyr. Du får også en unik erfaring av å arbeide på firma med strengere protokoller og ekstensive kvalitetssystemer som ikke blir mye undervist om eller brukes på lab på UiO. Dette gjør til at du vil få en fordel overfor andre nyutdannede i jobbsøking utenfor akademia, men likevel også få relevant lab-erfaring for en forskningskarriere på akademia.

Interiør
Et bilde tatt inne i bygningen der Curida Diatec AS har kontor og lab. Foto: Nathalie Frosthammer.

Hvorfor velge Curida Diatec AS

Erfaring er veldig viktig for jobbsøking, men med gode kollegaer så får du mer enn bare erfaring. Hos dette firmaet så får du erfare det å arbeide i et sosialt team som bygger opp hverandre, men du får også støtte med jobbveiledning og problemløsning. Det går ikke en dag på lab uten at noen sjekker på deg og passer på at du blir utfordret, men samtidig grundig veiledet med både tips og komplimenter. Alle der deler historier om tidligere tabber og gir oppmuntring hvis feil skjer, men også forklarer konsekvenser og gir rettelser der det er nødvendig. Du får virkelig finpusset på pipetteringsmetoder.

Det sosiale jobbmiljøet gjør alle lunsjene interessante og stadig vekk så tar noen med litt snacks på deling, Så hvis du ønsker å være en del av et trygt og sosialt team så er Curida Diatec AS stedet. Og gjerne ta med noe snacks mens du er der.

En god bonus er at det kan også være en mulighet å søke på en stilling eller å få en sommerjobb hos firmaet etter endt praksis.

Av Nathalie Frosthammer
Publisert 19. apr. 2023 13:07 - Sist endret 19. apr. 2023 13:07
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.