Fra teori til praksis

I praksis hos Norwegian Sequencing Centre har jeg brukt mye av teorien jeg har lært gjennom tre år på biovitenskapstudiet. Jeg har fått relevant jobberfaring som jeg er glad og takknemlig for å ha med meg videre.

2 sekvenseringsmaskiner

To av sekvenseringsmaskinene. Foto: Anette Korsnes Hagen.

Siste dag i praksis

Fuglene kvitrer, og jeg kjenner vårsolen varme når jeg for siste gang drar hjem fra praksis. Når døren lukkes bak meg, tenker jeg tilbake på første gangen jeg gikk inn denne døren.

Jeg tenker tilbake på spenningen og nervøsiteten jeg kjente på den dagen i januar. En nervøsitet over det ukjente, og å ikke vite hva semesteret i praksis kom til å bringe. Men også en glede over å få ha praksis her. Det er tross alt genetikk og DNA-sekvensering jeg har ønsket å jobbe med siden jeg startet på biovitenskapstudiet for tre år siden.

Arbeidsbenk i laboratorium
Jeg har fått god erfaring med laboratoriearbeid. Foto: Anette Korsnes Hagen.

Laboratoriearbeid

I min praksis hos Norwegian Sequencing Centre har jeg fått tildelt et prosjekt som jeg selvstendig har jobbet med. En forsker har sendt inn flere hundre prøver til oss, og vi skulle identifisere bakterietypene i prøvene.

Min jobb har vært å forberede og kjøre prøvene på sekvenseringsmaskinen. Resultatet fra sekvenseringen ble brukt til å finne ut hvilke bakterier som var i prøvene. Det har innebåret 1-2 dager i uken med full dag på laboratoriet.

Jeg har fått god trening i pipettering, men jeg har også jobbet med avanserte roboter. Robotene er programmert slik at de gjennomfører pipetteringsarbeidet for oss. Vi velger hvilket program som skal kjøres, så gjør roboten jobben for oss.

pipette robot
Det blir mye pipettering når man jobber med flere hundre prøver. Da kan det være godt med en hjelpende hånd fra roboten. Foto: Anette Korsnes Hagen.

Mestring og læring

Det tok ikke lang tid før jeg ble trygg på laboratoriet og oppgavene mine der. Døren til veileders kontor var alltid åpen, og det ble tidlig klart at alle spørsmål var velkomne. Jeg opplevde mye mestring og at jeg var til nytte.

Jeg har også lært veldig mye. Jeg har fått bruke kunnskap jeg allerede har og bygget videre på denne kunnskapen. På biovitenskapstudiet har jeg lært mye teori om genetikk og sekvensering, og disse fire månedene i praksis har gjort at jeg har forstått teorien enda bedre.

Data skjerm
Oversikt over antall baser, altså byggesteiner i arvestoffet, som er sekvensert på Norwegian Sequencing Centre så langt i 2023. Foto: Anette Korsnes Hagen.

Så når jeg kjenner vårsolen varme og hører fuglene kvitre i det fjerne, ser jeg tilbake på et innholdsrikt og lærerikt semester i praksis. Jeg sitter igjen med en ryggsekk med erfaringer som jeg er stolt og glad for å ta med meg videre.

Disse fire månedene har gitt meg erfaring med hvordan det er å jobbe som biolog. Jeg har fått relevant jobberfaring som er veldig nyttig å ha med seg når jeg etter endt studie skal søke jobb.

Av Anette Korsnes Hagen
Publisert 8. juni 2023 13:52 - Sist endret 8. juni 2023 13:52
Biopraksis

Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.