Ta muligheten og prøv ut alt!

Som bachelorstudent på Biovitenskap så får du bred kunnskap i mange ulike områder og det kan være vanskelig å velge en retning. Som hva er det egentlig jeg vil gjøre videre? Burde jeg starte på master? Hvilken retning er best å gå? Dette er noe jeg har slitt med mye den siste perioden og stresset mye over, og tror det er mange andre som sliter med de samme tankene.

Laboratorieutstyr

Får demonstrasjon i bruk av Cedex på arbeidspraksis hos Curida Diatec AS. Foto: Nathalie Frosthammer.

Det er vanskelig å vite hva du ønsker å arbeide med i fremtiden når du må arbeide med dette hver dag. På UiO så finnes det mange forskjellige måter å få prøve ut sine teoretiske kunnskaper og oppdage hva en egentlig ønsker å arbeide med.

Praksisplasser er en ekstremt god måte for å finne ut hva du ønsker å arbeide med! UiO tilbyr mange muligheter til å arbeide innenfor en stor variasjon av fagfelt. Blant annet har vi sommerpraksis som ikke går utover studiene, og i tillegg gir penger i form av stipend. Stipendet er der for å kompensere for at du ikke kan få en sommerjobb det året. Men hvis du ikke ønsker å bruke sommerferien på å arbeide så er det også mulig å søke på bachelorfag for å få praksisplasser. Det ene faget heter forskningspraksis, og du får praksis på en forskergruppe på UiO. Mens det andre faget heter arbeidspraksis der du plasseres ut til et firma som lærer deg opp. Begge fagene er fantastiske muligheter til å både knytte kontakter og få erfaring i forskjellige labteknikker og feltarbeid.

Her er eksempler på praksisplasser du kan få gjennom studiet ditt på Biovitenskap:

• Sommerpraksis hos UiO:LifeScience
  • Arbeidspraksis hos et firma, fagkode; BIOS3050
  • Forskningspraksis hos en forskergruppe, fagkode; BIOS3060
Laboratorieutstyr
Kjører SDS-PAGE på arbeidspraksis hos Curida Diatec AS. Foto: Nathalie Frosthammer.

Kontakter du får gjennom studiet ditt kan være nettopp det som gir deg jobb i fremtiden, så det er ikke bare erfaringen som er positiv i disse praksisplassene. Du kan også få kontakter som til og med lar deg ta master hos dem. Nettverksbygging blir plutselig mye mer naturlig og gøyere gjennom praksisplasser.

Mitt resultat

Jeg har vært med på UiO:LifeScience én gang fra før og selv om det var et kulturhistorisk prosjekt jeg arbeidet med så er mye vitenskap tverrfaglig! Slik at mine kontakter fra dette prosjektet har samarbeidet med folk fra CEES, Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis, på UiO. Nettopp der jeg tok min andre praksisstilling gjennom BIOS3060 faget. Denne praksisstillingen gir deg nær kontakt med phd- og masterstudenter. Slik at du kan få kunnskap om hvordan det er å fortsette i videreutdanning.

Den tredje praksisstillingen min er gjennom BIOS3050 hos Curida Diatec AS. Jeg vil si at denne har vært mer nyttig fordi arbeidsoppgaver vanligvis består av andre ting enn bare labarbeid og skriving av labrapport. Hos Curida Diatec AS har jeg derfor fått utforsket varierte arbeidsoppgaver, og likevel hatt muligheten til å få terpet på mine labmetoder. Og fått møte mange flotte folk gjennom denne stillingen.

Men er jeg sikker på hva jeg ønsker å gjøre videre etter alt dette? Svaret er nei, men det fine er at jeg ikke trenger å ta valget enda. Jeg har funnet ut at jeg trives med de fleste alternativene jeg har, og at jeg ønsker å prioritere en relevant jobb over videreutdanning.

Kvinne som drikker fra flaske
Stresset student nyter sjokolademelk Foto: Torstein Fimland.

Jeg har også en fjerde praksisplass å utforske i sommer gjennom UiO:LifeScience på Rikshospitalet. Selv bærer jeg med stresset med å avgjøre meg kjapt og finne min lidenskap med eneste gang, men ved å stresse slik så er det enkelt å glemme å nyte hva du kan gjøre akkurat nå. Nå kan jeg glede meg over ny erfaring, ny kunnskap og nye fantastiske folk jeg har fått møte gjennom mine praksisplasser. Jeg kan fortsette å glede meg til min nye praksisplass. Det ville vært kjedelig hvis det var mulig å forutsi hele livet sitt, så slapp av med skuldrene og nyt det du holder på med akkurat nå. Hvis du gjør dette så kan det være enklere å finne ut hva du faktisk trives med.

Mulighet til mer innblikk på praksisplassene:

Av Nathalie Frosthammer
Publisert 9. juni 2023 11:05 - Sist endret 10. aug. 2023 15:08
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.