Noe å skrive om
Før man kan publisere noe som helst må man ha noe man vil skrive om. Dette var jeg så heldig å få denne våren. Hos NIBIO ble jeg satt til å samle inn brune epleskrotter som fortsatt lå igjen ute etter vinteren. Inne på laboratoriet skulle jeg lete etter et spesifikt skadedyr i eplerestene, nemlig rognebærmøllen. Men jeg fant noen helt andre larver, og de var inni eplekjernene. Min veileder tolket larvene til å være eplekjerneveps, og disse legger eggene sine i eplekjerner. Det spesielt spennende var at veilederen ikke hadde sett slike insekter i Norge før. Med det hadde jeg et spennende tema å skrive om. Men et tema er ikke nok for en faglig tekst. Trenger vi ikke også informasjon?
Hvordan skaffes kunnskap
Informasjonen jeg har basert mine akademiske tekster på til nå har alltid vært tilknyttet eksisterende kunnskap. Enten det er gjennom Store Norske Leksikon, lærebøker eller andre plattformer, så har det alltid vært noen andre som har funnet ut av informasjonen. Og selv om det fantes noe litteratur om denne eplekjernevepsen fra før, så skulle jeg få være med på å finne ut mer. Over flere uker ble larvene fulgt mens de utviklet seg til pupper, og så til voksen veps. Jeg beskrev både utseendet, endringene og adferden deres og tok bilder underveis. I tillegg leste jeg meg opp på eksisterende litteraturen. Men noe jeg underestimerte var hvor sikre man må være før man kan dra konklusjoner.
Man kan alltids være sikrere
Innen forskning må man være forsiktig med å dra konklusjoner for tidlig. Ettersom jeg hadde en veileder med meg fikk jeg førstehåndserfaring på hvor mye man kunne være usikker på. Det er for eksempel ufattelig mange arter der ute! Flere av artene ligner på hverandre, og i tillegg kan forskere være uenige om to arter egentlig er samme art. Så mye av tiden min gikk til å finne ut hvilken art jeg egentlig holdt på med. Men ved hjelp av noen artikler, en artsnøkkel (et artsbestemmelses-verktøy), måling av hodedimensjoner og kunnskapen jeg tilegnet meg om vepsens adferd kunne jeg artsbestemme vepsen. Takket være mye lesing og egne observasjoner hadde jeg nå nok informasjon til å skrive om temaet mitt. Og NIBIO har den perfekte plattformen for et tema som eplekjerneveps!
Plantevernleksikonet
Plantevernleksikonet er et digitalt leksikon NIBIO har utviklet der de tilbyr nyttig og relevant informasjon om planteskadgjørere. Her kan man lese om alt fra spesifikke insekter, til bakterier, til sopp. Men de kan og informere om f.eks. nyttedyr. Med bistand fra veilederen min forfattet vi en tekst om eplekjernevepsen som nå er publisert.
Gjennom denne publikasjonen har jeg innsett at det er utrolig mye bakgrunnsarbeid som trengs før man kan publisere selv en liten artikkel. Man må gjøre gode og nøyaktige observasjoner og notater. Kildene man bruker må være relevante og korrekte. I tillegg må man være helt sikker på konklusjonene sine, og dette innebærer mye leting, lesing og måling. Til slutt fikk jeg også erfare hvordan er forsker tenker, søker og handler med tanke på en slik prosess.
Hvis du vil lese artikkelen jeg var med på å skrive kan du følge denne lenken til plantevernleksikonet.
Eller du kan søke opp ‘’Eplekjerneveps’’ på Plantevernleksikonet.no