DNA - sekvensering: et puslespill med fire brikker

Hva om jeg fortalte deg at innenfor de intrikate DNA - trådene ligger planen for selve livet? At skjult i disse mikroskopiske heliksene er hemmelighetene til hvem vi er, hvor vi kommer fra, og hvor vi skal?

Sekvenseringsmaskin

Sekvenseringsmaskiner blir brukt ved siste steget i arbeidsflyten hos NSC. Her er
NovaSec X som er den aller nyeste modellen. Foto: Anna Maria Begkai.

Hva er DNA - sekvensering?

Det høres kanskje ut som handlingen i en sci-fi thriller, men i vitenskapens verden er det bare nok en dag på laboratoriet - spesielt ved Norwegian Sequencing Centre. Denne våren hadde jeg den privilegerte muligheten til å begynne å jobbe som praktikant hos Norwegian Sequencing Centre (NSC) som jobber med DNA sekvensering.

DNA - sekvensering er prosessen med å lese og forstå den genetiske koden som bestemmer egenskapene til levende organismer. Tenk på det som å dekode en hemmelig melding skrevet på et språk som består av bare fire bokstaver: A, T, C og G. Ved å finne ut rekkefølgen på disse bokstavene langs en DNA - streng, kan forskere avdekke viktig informasjon om organismenes egenskaper, aner og til og med mottakelighet for sykdommer. Det er som å legge sammen et puslespill, der hver brikke avslører en liten del av det større bildet av livet.

robot
Roboter som den her, gjorde labarbeidet enklere men også mer avansert. Foto: Anna Maria Begkai.

Firkantet kollega

Etter et par uker med å ha blitt kjent med laboratoriet og fått den nødvendige opplæringen av mine midlertidige kolleger, ble jeg endelig betrodd et betydelig prosjekt som tillot meg å dykke dypt inn i riket av molekylærbiologi og mikrobiologi. Med å analysere flere hundre prøver som ble levert til NSC, var målet mitt klart: å identifisere det mangfoldige utvalget av organismer som finnes i disse prøvene.

Med grundig omhu og dedikasjon forberedte og kjørte jeg sekvenseringprosessen og sørget for at hver prøve gjennomgikk den intrikate prosessen med DNA - sekvensering. Denne bestrebelsen krevde min tilstedeværelse i laboratoriet i 2-3 dager hver uke, og fordypet meg i pipetteringens og presisjonens verden. Mens jeg finpusset ferdighetene mine innen manuell pipettering, fikk jeg også muligheten til å jobbe sammen med avanserte roboter programmert for å effektivisere arbeidsflyten vår.

Ved å velge det aktuelle programmet som passer prosjektet, tok disse automatiserte assistentene ansvaret, og utførte pipetteoppgavene med feilfri effektivitet. Denne praktiske opplevelsen forbedret ikke bare mine tekniske evner, men understreket også automatiseringens uvurderlige rolle i moderne vitenskapelig forskning.

Pipetter
Under pipetteringssteget er det veldig viktig å følge en rekkefølge spesielt når det er mange prøver som skal pipetteres. Dette oppsettet hjalp veldig mye med å ikke gjøre feil under det steget. Foto: Anna Maria Begkai.

Mestring og læring av den molekylære labyrinten/ Praksisrefleksjoner: NSC

Min tid hos NSC har bidratt betydelig til å forstå betydningen av nøyaktighet og effektivitet i laboratoriearbeidet. I tillegg tilegnet jeg meg dyktighet i å strukturere arbeidsmetodologier for å optimere produktiviteten i laboratoriemiljøet, et ferdighetssett som er klar til å være til stor nytte for fremtidige forskningsprosjekter.

All den personlige og faglige utviklingen hadde ikke vært mulig uten de fine menneskene på NSC. Arbeidsmiljøet og kulturen der var alltid ekstremt positivt og støttende. Alle mine veiledere og kollegaer var utrolig vennlige, tålmodige og alltid villige til å hjelpe når jeg trengte det. Det skapte en atmosfære hvor jeg følte meg komfortabel med å stille spørsmål og lære nye ting.

Gå for det!

Til de som vurderer å søke praksisplass hos Norwegian Sequencing Centre eller lignende institusjoner, vil jeg si: Gå for det! Det har vært en utrolig lærerik opplevelse for meg, uansett hva fremtiden bringer. Å jobbe hos NSC gir deg ikke bare en fantastisk mulighet til å lære og utforske, men det gir også en solid base for fremtidige karriereveier innen forskning og bioteknologi.

Av Anna Maria Begkai
Publisert 18. apr. 2024 15:53 - Sist endret 18. apr. 2024 15:53
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.