Lukk lærerboka og kom deg ut i virkeligheten

Jeg var snart ferdig med bacheloren, man ante fortsatt ikke hvordan det er å jobbe ute i arbeidslivet. Derfor har det vært veldig lærerikt å være i praksis hos bioteknologiselskapet Curida Diatec.

Rør i fryser

Å jobbe med celler kan være kaldt. Foto: Bjørn Brændshøive.

Curida Diatec bruker levende celler til å produsere antistoffer for diagnostiske og kliniske formål. Coronahurtigtestene vi alle har tatt er et produkt som bruker slike antistoffer. Jeg har jobbet to dager i uka og fått oppgaver innen både produksjon og kvalitetssikring (QA).

Mange nye inntrykk

De første dagene i praksis på en ny arbeidsplass kan være stressende og overveldende. Man føler seg liten, usikker og lite hjelpsom. Jeg kjente definitivt på dette da jeg begynte. Men Curida Diatec tok meg godt imot, inkluderte meg i mye forskjellig og ga meg god opplæring. Etter kort tid følte jeg meg mer komfortabel i arbeidsmiljøet, og jeg hadde tilegnet meg mange nye og nyttige erfaringer.

Grundigere rengjøring skal du lete lenge etter

Da jeg ble introdusert til vaskeprosedyrene på laboratoriet, spurte de meg flere ganger om jeg vasker like nøye hjemme. Langt ifra. For inne på analyselaboratoriet er ikke grønnsåpe godt nok. Her må man bruke etanol og andre kraftigere kjemikaler som peroksid. Hyppig gulvvask kan virke banalt, men det er viktig for å ta liv av flest mulig mikroorganismer og å holde laboratoriet mest mulig sterilt. Noe annet som fort ble klart var viktigheten ved å dokumentere «alt». Jeg ble fortalt tidlig i praksisoppholdet at «har du ikke dokumentert det, da har du ikke gjort det». Rengjøring må dokumenteres med dato og signatur, og skulle jeg glemme dette er det hele forgjeves og det må vaskes på nytt.

mann som vasker gulv
Meg som vasker. Foto: Justina Grønbekk.

Jobbe med 200 kuldegrader – erfaring som er vanskelig å få på skolebenken

Her løftes cellene forsiktig opp av den iskalde nitrogentanken. Foto: Vebjørn Brændshøi.

Alt som blir gjort hos Curida Diatec, blir gjort i henhold til et strengt kvalitetssystem kalt ISO9001. Dette læres ikke på skolebenken, men er erfaring man kan tilegne seg i arbeidspraksis. Det innebærer at alt må gjøres på spesifikke og forutbestemte måter. Alt må dokumenteres og kunne spores tilbake. Det kan virke grått og kjedelig, men det er viktig for sikkerhet. Det skal ikke være noe galt med antistoffene som brukes i diagnostiske tester og i behandling av pasienter. Jeg har bidratt i å digitalisere kvalitetssikringssystemet, hvor de er i en overgangsfase fra papir til elektronisk.

I tillegg til å produsere antistoffer så lagrer Curida Diatec store mengder med celler i enorme nitrogentanker, og jeg har vært med på å jobbe med disse nedfryste cellene. Tankene er fulle av flytende nitrogen på nesten 200 minusgrader, og man må derfor bruke kraftig verneutstyr. Hver tank har flere stativer, og i hvert stativ finner man mange bokser, og i hver boks så er det plass til 100 rør med celler. Det er ikke da rart at det er viktig å holde styr på hva som er i hvilket rør!

Bedre rustet for framtiden

Inne på laboratoriet har jeg fått erfare molekylærbiologiske metoder som jeg tidligere kun har lest om i en lærebok. Jeg har fått se avanserte bioteknologiske maskiner, og jeg har for øvrig blitt veldig god til å vaske gulv. Jeg er takknemlig for å kunne få en smakebit av det virkelige arbeidslivet gjennom et praksisopphold på en så relevant arbeidsplass. Jeg føler meg bedre rustet for framtiden etter å ha lukket lærerboka i noen timer og jobbet med praktisk arbeid. Lukk lærerboka, søk arbeidspraksis og kom deg ut i virkeligheten.

Av Vebjørn Brændshøi
Publisert 12. apr. 2024 18:28 - Sist endret 24. apr. 2024 09:01
Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.