Min reise hos NIBIO

Faglig utvikling, godt samarbeid, erfaring med CRISPR, og transformering av planter og bakterier er bare noe av det jeg tar med meg fra min tid i arbeidspraksis hos NIBIO.

petriskåler

Foto: Sjur Sandgrind

Gjennom hele vår-semesteret har jeg tilegnet meg masse relevant kunnskap og erfaring på arbeidspraksis hos NIBIO. Jeg har arbeidet på plantelabben i Ås, samt noe selvstudium i form av litteraturstudier hjemme. Hos NIBIO har jeg fått arbeide på flere spennende prosjekter, og deltatt i mange aspekter av labarbeid. Noen av oppgavene var jeg godt kjent med fra før av, mens mye var helt nytt for meg.

På arbeidspraksisen har jeg blitt kjent med en veldig flink forsker, Sjur. Han har delt raust av sin kunnskap, samt lært meg nyttige tips og triks på labben. I tillegg til Sjur har jeg arbeidet med en annen student, Nora. Jeg og Nora har hatt et veldig godt samarbeid gjennom hele oppholdet på NIBIO. I tillegg til at jeg har lært mye av Nora har det også vært veldig hyggelig å ha noen å dele den relativt lange togturen til og fra Ås med. 

2 jenter på lab
Jeg og min medstudent Nora Borg på jobb. Foto: Sjur Sandgrind

Utvikling av genredigeringsmetode for salat

For det meste har jeg vært involvert i et prosjekt som har som mål å forbedre metoden for genredigering av salat. I salatprosjektet har vi benyttet en spesialisert bakterie (agrobakterie) som naturlig setter inn gener i planter. Vi utnytter denne egenskapen ved å bruke bakterien til å sette inn CRISPR i salaten, som deretter utfører de ønskede genetiske endringene.

På vår første arbeidsdag i prosjektet, startet vi med å lage næringsmedier og seleksjonsmedier for salat og agrobakterie. Disse mediene er avgjørende når man skal dyrke planter og bakterier på laboratoriet. Plantene og bakteriene trenger næringsstoffer for å vokse og utvikle seg, samtidig som de også trenger et sterilt miljø for å unngå kontaminering (forurensning). Å lage medier er litt som å bake. Du veier og måler opp alle ingrediensene før du blander alt sammen.

Bildet kan inneholde: sikkerhetshanske, forsker, bord, laboratorieutstyr, vitenskapelig instrument.
Her måles pH-verdien i mediet. Det er viktig å være nøyaktig. Sjur Sandgrind.

Såing av salatfrø og introduksjon av agrobakterier

Videre overflate-steriliserer vi og sår salatfrø på skåler med vekstmediet.  Etter omtrent en uke har de små frøene vokst og utviklet frøblader. Da er de klare til å bli introdusert med den bakterien. Det er viktig at bakterien vi bruker er frisk og aktiv. Vi må derfor måle bakterievekst før vi kan blande salat og bakterier. Vi er nøye med at vi jobber under sterile forhold, slik at planten ikke blir infisert av andre bakterier eller parasitter.

I løpet av hele prosjektet har Nora og jeg hatt muligheten til å komme med innspill og forslag til ulike parametere som vi ønsker å teste og eksperimentere med i neste transformasjon. Dette har gitt oss mulighet til å være kreative og forsøke å optimalisere metoden.

Etter at agrobakterien og salaten har blitt introdusert for hverandre blir salatbitene plassert på ett vekstrom. På vekstrommet observerer vi bladene fra uke til uke. Det har vært spennende å følge med på utviklingen. En ganske stor del av jobben har også vært å flytte bladene jevnlig til ferskt medium, slik at de skal trives.

I tillegg til salat prosjektet har vi også blitt introdusert for ett prosjekt med potet, og ett med eple.  Arbeidspraksis har vært gøy. Det har vært veldig givende å få jobbe med ett forskningsprosjekt over tid. Jeg har prøvd å suge til meg så mye kunnskap som overhodet mulig.  Arbeidspraksis har vært en utrolig verdifull opplevelse som har bidratt til betydelig faglig utvikling. Gjennom hele våren har jeg tilegnet meg masse ny erfaring og kunnskap som jeg vil ta med meg videre i min faglige karriere.

Av Irmelin Vilde Skåttun
Publisert 3. juli 2024 12:14 - Sist endret 3. juli 2024 12:14
Biopraksis

Biopraksis

Denne bloggen er skrevet av biovitenskapsstudenter i praksisopphold, som tilbys som en del av emnet "BIOS3050 - Arbeidspraksis i biovitenskap" ved Institutt for biovitenskap.