Tid og sted for prøveforelesning
Bedømmelseskomité
-
Professor Eduard A. Jorswieck, Communcations Laboratory, Dresden University of Technology.
-
Researcher Corinne Touati, Middleware Efficiently Scalable project, INRIA & LIG Laboratory.
-
Associate Professor Andreas Austeng, Department of Informatics, University of Oslo.
Leder av disputas
Morten Dæhlen
Veileder
- Are Hjørungnes
- Zhu han
- Merouane Debbah
- Nils Henrik Risebro
For mer informasjon
Lagspill og samarbeid er en sentral del av menneskelig atferd og operasjoner. I de senere år har undersøkelser vist at samarbeid kan også forbedre ytelsen av trådløse og mobile nettverk. I denne doktoravhandlingen er begrep fra spillteori for koalisjoner brukt for å vise hvordan de trådløse enhetene i praksis kan oppføre seg intelligent, kommunisere mellom hverandre, og danne samarbeidende grupper, dvs. koalisjoner. Vi viser at ved å programmere de trådløse enhetene slik at de etterhermer menneskelig atferd og rasjonell tenkning, kan de trådløse enhetene vurdere gjensidig nytte og kostnader av samarbeid, og dermed ta en beslutning om å inngå i en koalisjon med andre trådløse enheter eller ikke. Resultatene av denne studien viser viktige implikasjoner for oppførselen til neste generasjon nettverk. For det første er det vist at ved å bruke spillteoretiske begreper, så kan neste generasjons trådløse systemer konstrueres til å være selvorganiserte og selvoptimaliserte, med liten eller ingen avhengighet av sentraliserte enheter som basestasjoner for mobiltelefonnettverk. Videre viser resultatene at det i en rekke applikasjoner slik som nettverk, trådløse systemer med flere antenner i både sender og mottaker, agent design, eller fysisk lag sikkerhet, så gir bruk av koalisjoner i spillteorien viktige ytelsesforbedringer i tillegg til interessante nye nettverkstrukturer. Videre i oppgaven, utnytter vi bruk av koalisjoner fra spillteori til tekniske applikasjoner, ved å foreslå en ny klassifisering som tar hensyn til forskjellige problemer som ingeniører innen trådløst kommunikasjon står overfor i sin forskning. Innenfor hver klasse blir sentrale utfordringer og målsettinger trukket fram og nye applikasjoner blir foreslått. Denne oppgaven utfører tverrfaglig forskning som spenner over spillteori og kommunikasjonen for å designe selvkonfigurerende, selvorganiserte, selvstabiliserende, og selvoptimaliserte fremtidige trådløse nettverk. Oppgaven ble utført hovedsakelig ved UNIK - Universitetssenteret på Kjeller, i tilknytning til Institutt for Informatikk ved Universitetet i Oslo.
Kontaktperson
For mer informasjon, kontakt Else Marie Lingaas.