Trivselsundersøkelsen for førsteårsstudenter ved Ifi 2017-2021
Minirapport Korona: Hovedfunn
ved Børge Kile Gjelsten, Gunnar Rye Bergersen, Siri Annethe Moe Jensen og Dag Sjøberg
Undervisning i IT (ITU), Ifi, UiO
1. Introduksjon
I løpet av andre semester blir det gjennomført en undersøkelse av studiemiljøet blant førsteårsstudentene ved Ifi. Undersøkelsen er en nettundersøkelse og foregår via Nettskjema. En invitasjon blir sendt ut til alle førsteårsstudenter. Undersøkelsen er en forlengelse av studiestartundersøkelsen som studentene besvarte ved studiestart i første semester. Mange av spørsmålene er likelydende og dreier omkring motivasjon, sosiale forhold, ønsker og foreventninger til studiet. For de av studentene som ved studiestart takket ja til å bli med i forskningsprosjektet «Forutsetninger og progresjon hos studenter i førsteårs programmeringsemner» kan svarene i undersøkelsene kobles til data fra FS. Det er også mulig å svare anonymt, da gjøres ingen kobling.
- Antall svar ligger rundt 60-70 for de som deltar i forskningsprosjektet, og rundt 30 for de som ikke deltar, se figur under Datagrunnlag nedenfor.
- Årets undersøkelse ble kun sendt ut til de studentene som er med i forskningsprosjektet. Sammenligning mellom de to undergruppene for tidligere år viser imidlertid liten forskjell, så årets resultater kan sammenlignes med tidligere års.
- Husk imidlertid at å delta i forskningsprosjekter samt å svare på spørreundersøkelser er for mange en overskuddsaktivitet. Det kan være at den store andelen studenter som vi ikke har innspill fra har en annen opplevelse av studiehverdagen.
- X-aksen angir året for studiestart. Årets undersøkelse, som ble foretatt i april 2021, er merket av som årskull 2020 på figurene.
- Mange av figurene inneholder en stiplet linje. Dette er andelen studenter som ikke har besvart et gitt spørsmål. Disse svarene er ikke tatt med når prosenter for de øvrige kategoriene er regnet ut.
Datagrunnlag
2. Hovedobservasjoner for 2020-kullet
Koronasituasjonen har, ikke overraskende, merkbar effekt på en del av spørsmålene:
- Mindre tid sammen med medstudenter, mindre tid på Ifi, mer tid på egenstudier.
- Nedgang i rapportert trivsel og i vurdering av egen studiehverdag som god. Omtrent halvparten oppgir trivselverdier i øvre halvdel av skalaen.
- Nedgang i antall nye venner på Ifi. Omtrent halvparten av de som svarer har fått nye venner på Ifi siste året.
- Nedgang i tilfredshet med sosialt studentmiljø.
- Nedgang i tilfredshet med faglig miljø blant studenter og mellom faglig ansatte og studenter. Snittet ligger fortsatt i øverste halvdel av skalaen. Sistnevnte kategori har også årsvariasjoner uavhengig av korona.
- Nedgang i tilfredshet med lokaler for undervisning og studiearbeid, og med utstyr og hjelpemidler i undervisningen. Snittet ligger fortsatt i øverste halvdel av skalaen.
- Nedgang i tilfredshet med bibliotek, IKT-tjenester og studieadministrasjonen. Snittet ligger fortsatt i øverste halvdel av skalaen.
Mindre endringer:
- Noe nedgang for påstanden “Sikker på å fullføre av studiet”, men fortsatt høy enighet.
- Noe økning i sjanse for endring av studieplaner.
- Noe økning i arbeidspress.
- Noe økning i konsentrasjonsproblemer.
- Noe nedgang i at det betyr mye å gjøre det bra, men fortsatt høy enighet om at det er viktig.
- Noen færre som følte seg godt mottatt som student, men tallet er fortsatt veldig høyt.
Følgende temaer har stort sett uendret respons:
- Studiet omhandler noe spennende (stabilt høy)
- Studiet tar opp meningsfylte og viktige tema (stabilt høy)
- Motivasjon for studiet forblir høy.
- Kommer til å trives med fagområdet (stabilt høy)
- Studiet åpner for gode jobbmuligheter og ønsket jobb (stabilt høy)
- Vil være stolt av å ha fullført studiet (stabilt høy)
- Studentene er ganske sikre på at de har gjort rett valg av studium (stabilt)
- Antall timer studert (“forrige uke”) er høy for årets studenter. (Merk at dette spørsmålet er avhengig av hva som foregikk den gitte uken.)
Figurene nedenfor viser mer detaljer.