Ting jeg skulle ønske jeg visste da jeg startet på IFI

Gratulerer med studieplass på verdens beste institutt for informatikk! Selv var jeg førstis i fjor og jeg husker hvor overveldende tanken på studiestart var. Alt som skulle ordnes, leiligheten som skulle skaffes og et helt nytt utdanningssystem som skulle forståes. Hvis du er like stressa som jeg var, er det bare å senke skuldrene, for her får du en liste over alt jeg skulle ønske jeg visste før jeg begynte på IFI.

Bildet viser en person som holder en bok over ansiktet
Foto: Bilde av Siora Photography fra Unsplash

Forkortelser

Først og fremst er det mange forkortelser vi forholder oss til, her er en liste over de viktigste og mest sentrale forkortelsene.

OJD – Ole Johan Dahl. Brukes også om Ole Johan Dals hus som er IFI-bygget
MatNat – Matematisk naturvitenskapelig fakultet. Det er fakultetet IFI hører til
Bedpress – Bedriftpresentasjon. Hver uke kommer bedrifter til IFI for å snakke om bedriften sin. Dette er en god måte å få i seg gratis mat og drikke, da de alltid spanderer mat på studentene.
Admin – Administrasjonen på IFI. De fikser alt. Har du et problem er det bare å gå opp i fjerde etasje og prate med dem.

N.B. Etter et visst virus kom til Norge har adminskranken blitt innskrenket (pun intended). Dersom det ikke blir mulig å kontakte admin ved fysisk oppmøte kan en nå dem på
telefon 22 85 24 10 (kl. 8.30-15.00) eller ved å sende e-post til studieinfo@ifi.uio.no (for spørsmål relatert til studiet) og ifiadm@ifi.uio.no (for alle andre spørsmål). Se oppdatert informasjon på denne siden.

SiO – Studentskipnaden i Oslo/Akershus. De driver studentboliger, treningssentre, kaféer og
restauranter på campus, studentfastleger og mye annet!! Se mer på nettsidene deres.

Alt du bør ordne FØR du begynner på IFI

Betal semesteravgiften på StudentWeb

Det viktigste er at når du får tilgang på studentweb at du betaler semesteravgiften, siden du ikke får utbetalt lån av lånekassen før semesteravgiften er betalt. Hva er semesteravgift spør du kanskje – semesteravgiften er på totalt 840 kr hvor 600 kr går til til SiO og 200 kr er noe som heter Kopinor-avgift. Kopinor-avgiften gjør at studentene kan få tilgang til mye opphavsrettslig beskyttet materiale via UiO-brukeren sin.

Til slutt går valgfrie 40 kr til å støtte SAIHs viktige arbeid hvor noe av det de gjør er å hjelpe
politisk arresterte og utviste studenter. Les mer her. Dersom du ikke vil støtte SAIH kan du trekke 40 kr fra totalbeløpet slik at du betaler 800 kr. Mer om semesteravgiften finnes her.

Registrering

Registrer deg så fort som overhodet mulig! Igjen med en gang du får tilgang på Studentweb, logg deg inn og registrer deg for semesteret.

Trykk her for UiOs veiledning for semesterregistrering.

Studentbevis

Skaff deg studentbevis med en gang du kommer til Oslo. Jeg trodde man ikke kunne skaffe
studentbeviset før studiestart, men jo tidligere du skaffer det, jo bedre! Ved studiestart blir køen på SiO-kontoret lang, så jeg anbefaler å gå til kontoret og skaffe seg studentbeviset så tidlig som overhodet mulig. I tillegg får du også studentrabattene med en gang. Husk å betale
semesteravgiften FØR du skaffer studentbevis. Bildet de tar av deg varer i 5 år, så det vil ikke være feil å ta på seg favorittgenseren.

Oppmelding til emner og eksamen

Meld deg opp til eksamen. I Studentweb må du melde deg opp til eksamen og undervisning til emnene du skal ta. Husk å velge grupper da disse er gull verdt! Hvis du skal ha ex.phil første semester er det veldig lurt å melde seg opp til seminargruppe da strykprosenten er mye lavere!

Studiestart

Hva skal jeg ta med meg?

Først og fremst trenger du ikke å ta med deg PC eller mat på studiestartdagen. Det blir masse informasjon, men ikke være bekymret for at du ikke får skrevet ned alt. Informasjonen kommer både en og to og tre ganger og hvis du da skulle lure på noe er det bare å spørre fadderen din!

Pensumbøker?

Jeg gikk på smellen ved å skaffe meg bøkene oppført på pensumlista før jeg begynte. I ettertid var mange av disse bøkene bortkasta penger. Forhør deg heller med fadderne dine. Spør hvilke bøker de brukte og hvilke de ikke brukte. Du kan også låne pensumbøkene på biblioteket, det haster ikke med å skaffe seg bøker.
Det kommer til å komme masse informasjon ved studiestart, men ikke stress over det. Admin er fullt klar over at det er infromasjons-overload og repeterer derfor ting ofte. Husk å nyt studiestart, da det er første uka til de tre kommende fantastiske årene. IFI har et fantastisk studiemiljø hvor alle er velkomne og alle er åpne for å svare på spørsmål! Bli med på så mye du orker i løpet av fadderuka, og er du jente: benytt deg av jentedagen.
Her er en oversikt over de faktiske fristene.

Av Gyda Elisa Sæter
Publisert 14. aug. 2020 14:11 - Sist endret 8. nov. 2022 10:46
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere

About-image

IFI-blogg

En blogg for deg som er nysgjerrig på studentlivet i Ole-Johan Dahls hus, eksamenstips, IFI-hacks, veiledninger og annet som gjør studiehverdagen lettere. Skrevet av og for studenter.