Referat fra møte i instituttstyret

24. april 1997

Tilstede: Knut Liestøl, Ragnar Normann, Bjørn Kirkerud, Tone Bratteteig, Oddvar Søråsen, Annita Fjuk, Øystein Christiansen, Jan Ingvoldstad, Ingebjørg Theiss.

Til Sak 8, 9 og 10 møtte: Nils Christophersen, Dag Langmyhr,

Fra administrasjonen og drift møtte: Elisabeth Hurlen, Narve Trædal, Inger Ann Faye og Ronny André Nilsen. Øyvind Endresen og Katinka Grønli møtte til Sak 8, 9 og 10.

Sak 1. Referatsaker

Ingen saker.

Sak 2. Forslag til innkjøp av utstyr

Oversikt over søknadene med Ressursutvalgets anbefalinger forelå til behandling.

Etter en gjennomgang av søknadene ved Ronny A. Nilsen, vedtok styret å innvilge søknadene etter Ressursutvalgets anbefaling.

Sak 3. Søknad om permisjon

Søknaden fra Kjell Øystein Arisland om halv, alternativt hel permisjon i ett år, forelå til behandling. Ved halv permisjon ønsker Arisland å undervise innen multi-media kommunikasjon.

Gruppen for digitalteknikk ved Oddvar Søråsen presiserte at gruppen trenger vikar i hel stilling. Det ble klargjort at Arisland fortsetter veiledning av sine hovedfagsstudenter i perioden.

Styret innvilget søknaden om permisjon i hel stilling. For å kompensere for veiledningsinnsatsen vil styret tilby Arisland 1/5 stilling i ett år.

Sak 4. Om trykking av doktoravhandlinger

Notat fra Narve Trædal vedrørende dagens praksis samt forslag om fremtidig ordning forelå til behandling.

Styret sluttet seg til følgende vedtak:

Inntil det ligg føre fullgode elektroniske alternativ, skal doktorgradsavhandlingar bedømt verdige til å forsvarast i disputas ved Institutt for informatikk, utgjevast i ein eigen skriftserie ved instituttet. Normalopplaget for doktorgradsavhandlingar er 100 eks.

Kandidatar som ønskjer å trykke opp avhandlingane sine andre stader enn ved Reprosentralen, får dekt kostnader tilsvarande det det ville ha kosta å trykke ved Reprosentralen. I særlege tilfelle kan ein søkje om ekstra midlar.

Sak 5. Bedømmelse av søker til amanuensis-stilling i kommunikasjon på UNIK

Følgende forslag på komité-medlemmer forelå:

* Professor Frank Eliassen, Seksjon for informatikk, Universitetet i Tromsø.

* Professor II Dag Belsnes, Ifi

* Førstemanuensis Ingvil Hovig, USIT.

Bestyrer vil utpeke administrator.

Styret nedsatte komitéen.

Sak 6. Søknad om 1-årig tilsetting av amanuensis II

Saken utsettes i påvente av en nærmere utredning.

Sak 7. Bedømmelse av søkerne til amanuensis-stilling i matematisk
modellering

Følgende forslag på komité-medlemmer forelå.

* Professor Magne Espedal, Matematisk institutt, Universitetet i Bergen.

* Professor H.P. Seidel, Universität Erlangen

* Professor Lars Walløe, Fysiologisk institutt, Universitetet i Oslo

Førsteamanuensis Geir Dahl vil administrere komitéen.

Instituttet må be Fakultetet om aksept for å nedsette en komité uten et kvinnelig medlem. Forøvrig godkjente styret forslaget.

Sak 8. Introduksjonskurs til hovedfag

Notat fra Joan Greenbaum og Nils Christophersen om erfaringer fra vårens introduksjonskurs forelå til behandling.

Styret vurderte om kurset enten:

1. Skal være obligatorisk uten vekttall.

2. Skal gi 1 vekttall og ikke være obligatorisk.

Styret vedtok følgende:

Kurset innføres som obligatorisk fra høstsemesteret 1997, med en åpning for spesialordning høsten -97 dersom kurset av ressursmessige årsaker ikke kan innføres for enkelte faggrupper.

Sak 9. Studieplanendring i AIM i den nye studiehåndboken

Notat fra studieadministrasjonen og fra gruppe for matematisk modellering forelå til behandling. Notatet var svar på spørsmål som ble stilt av styret i brev av 27.2.97. I tillegg forelå "Forslag til endringer i studiehåndboken 97/98 for AIM".

Øyvind Endresen redegjorde for saken som også er diskutert med studieadministrasjonen ved Matematisk institutt.

Styret sluttet seg til endringsforslaget, som medfører at MA134 inngår som obligatorisk i emnegruppa i AIM.

Sak 10. Rekrutteringsvennlig informasjon om instituttet på IFIs hjemmesider

Brev fra Nils Christophersen og Knut Mørken vedrørende instituttets web-sider forelå til behandling.

Styret har lenge vært klar over den dårlige kvaliteten på web-sidene også i rekrutteringssammenheng.

Styret vedtok følgende:

Hver fagruppe oppnevner en web-ansvarlig som skal ha ansvaret for gruppas web-sider mht innhold og oppdatering. Sammen med en representant for driftsgruppa, en fra studieadministrasjonen og en fra FUI utgjør disse et koordineringsutvalg for instituttets web-sider.

Styret avsetter midler til å lønne studenter som kan gjøre deler av arbeidet.

Sak 11. Trivselsutvalg

Notat fra bestyrer forelå med forslag på følgende medlemmer til Trivselsutvalg:

Kristin Braa, Nils Christophersen, Elisabeth Hurlen og inntil 3 studenter.

Styret sluttet seg enstemmig til forslaget.

Sak 12. Orienteringssaker

* Dekanvalg. To kandidater er foreslått:

Professor Eivind Osnes, Fysisk institutt
Professor Jan Trulsen, Astrofysisk institutt.

Valgmøte avholdes 12. mai. Selve valget (postvalg for ansatte) skal avsluttes innen 15.mai.

Sak 13. Eventuelt

* Komitéinnstilling til 2 stipendiatstillinger. Styret har hatt saken på sirkulasjon, og flere hadde fremdeles innvendinger.

Styret ga bestyrer og visebestyrer fullmakt til å lage et tillegg til innstillingen.

Møtevarighet: 1215-1359
Institutt for informatikk,

Knut Liestøl

Inger Ann Faye