Referat fra møte i instituttstyret

10. september 1998

Tilstede: Nils D. Christophersen, Oddvar Søråsen, Aslak Tveito, Olaf Owe, Ragnar Normann, Tone Bratteteig, Tore Bastiansen, Kristin Skar, Terje Knudsen, Thomas Lund.

Arne Maus møtte til sak 4.

Fra administrasjonen møtte: Anne C. Modahl, Stein Michael Storleer, Narve Trædal, Elisabeth Hurlen.

Sak 1. Referatsaker

Styret tok referatsakene til etterretning.

I tillegg til de oppsatte referatsakene, refererte også bestyrer hvilke studenter som hadde fått 1,25 i uveid gjennomsnitt av muntlig pensum og hovedoppgaven til hovedfag V-98. Disse er: Petter Kristiansen, Gjøran Voldengen, Karl Ivar Dahl, Johan-Fredrik Synnevåg, og Ola Skavhaug

Sak 2. Valg/suppleringsvalg til styre og utvalg

a) Styret godkjente studentenes valg til styre og utvalg.

b) Styret foretok suppleringsvalg til styre og ressursutvalg.

c) Styret vedtok å gjenopprette romutvalget og delegerte til bestyrer å finne en vitenskapelig ansatt som utvalgsformann for resten av valgperioden. Formannen kan få fritak for inntil halve undervisningsplikten.

Sak 3. Overføring av vitenskapelig stilling fra USIT til IFI

Sakspapir: Bedømmelseskomitéens innstilling.

Vedtak: Styret tar bedømmelseskomiteens innstilling til etterretning, og ber bestyrer om å avholde et møte/samtale med stillingsinnehaveren og faggruppen med sikte på å avklare hvordan stillingen best kan innpasses. Styret utsetter realitetsbehandling av saken inntil bestyrers referat fra et slikt møte/samtale foreligger.

Sak 4. Vurdering av rettigheter til forskningsresultater i forbindelse med
hovedfags- og doktorgradsarbeider

Sakspapirer: Innstilling fra "Utvalg for vurdering av rettigheter" med kommentarer fra juridisk rådgiver M. Søfteland og professor O. Torvund.

En enkeltsak angående en tvist mellom Scali og instituttet ble behandlet under dette punkt. I denne saken ble det lagt fram på møtet: Mail fra Scali, brev fra Stein Jørgen Ryan.

Vedtak i saken om regelverket: Styret er ikke fornøyd med pkt. 4 i den foreslåtte kontrakt om avtale om ekstern veiledning av studenter. Styret ber komiteen se på saken på nytt og fremme et nytt forslag til dette punkt.

Vedtak: Saken utsettes til neste møte. Styret pålegger bestyrer å ta kontakt med Scali med sikte på å komme fram til en omforent løsning på saken før saken behandles på nytt.

Sak 5. Professorat i informatikk (teknisk programvare). Forslag til bedømmelses-
komité

Sakspapirer: Begrunnet forslag til komité; betenkning for stillingen.

Vedtak: Styret anbefaler at fakultetet oppnevner den foreslåtte bedømmelseskomite.

Sak 6. Professorat i informatikk (store datasystemer). Forslag til bedømmelses-
komité

Vedtak: Styret gir bestyrer fullmakt til å anbefale en bedømmelseskomite overfor fakultetet

Sak 7. Økonomisk oversikt

Vedtak: Styret tok de framlagte oversikter over situasjonen for hhv. drifts- og lønnsmidler til etterretning

Sak 8. Utlysing av stillinger

Sakspapir: Strateginotat.

Vedtak I: Etter nærmere vurdering tar styret sikte på å lyse ut 2-4 professorater, 3 mellomgruppestillinger og 4 stipendiatstillinger i løpet av høsten. I tillegg vil styret sette i gang arbeid med å engasjere 5-10 personar i førsteamanuensis II-stillingar. Dette kommer i tillegg til de 2 professoratene og de 2 mellomgruppestillingene som er under bedømmelse/utlysning.

Som bakgrunn for prioriteringen i styret, bør hver forskningsgruppe oppdatere sine bidrag til satsningsplanen fra i fjor høst. Legg vekt på:

  • Faglig strategi, faglig retning
  • Rekrutteringsmulegheter i Norge og i utlandet
  • Studenttilgang

Driftsavdelingen anmodes om å vurdere tiltak for å øke PC-kompetansen i avdelingen.

Frist for innspillene fra forskningsgruppene settes til mandag 21. september.

Vedtak II: Det lyses straks ut 2 ledige stipendiatstillinger. Den ene øremerkes forskningsgruppen for systemarbeid, den andre lyses ut fritt i informatikk

I forbindelse med den videre konkrete diskusjonene om utlysninger på neste møte ber styret om å få seg forelagt et forslag til fordeling av instituttets stipendiatstillinger på de ulike faggruppene.

 

Sak 9. Tilsetting av post doc. i systemarbeid (NFR strakstiltak-midler)

Sakspapir: Systemarbeidsgruppas forslag på person.

Vedtak: Stillingen tilbys Judith Gregory for ett år.

Hver post doc. som blir ansatt får stilt til rådighet kr 25 000 til driftsmidler.

Sak 10. Utlysing av nasjonal post doc. stilling (NFR strakstiltak-midler)

Vedtak: Det bekjentgjøres at det er ledig en 1-årig post doc.-stilling med 25% undervisningsplikt. Alle forskningsgrupper kan komme med forslag. Styret ber om å få seg forelagt forslag til innstilling på neste styremøte.

Sak 11. Søknad om forlengelse av stipendiatperioden

Sakspapir: Søknaden.

Vedtak: Tarik Cicics stipendiatperiode forlenges med ett år. Det forventes at halvparten av denne forlengelsen blir betalt av det Eu-prosjektet han er prosjektleder for.

Sak 12. Søknad om midler til et 4. år for stipendiat i systemarbeid

Sakspapir: Prosjektsøknad fra Anne Salvesen og Jens Kaasbøll.

Vedtak: Søknaden innvilges.

Sak 13. Søknad om et års lønn til gjesteprofessor

Sakspapir: Søknad fra gruppen for formelle metoder.

Vedtak: Saken utsettes i påvente av at det avklares hvor lenge den aktuelle kandidaten ønsker å oppholde seg her. Saken sees i sammenheng med utlysningsstrategidiskusjonen på neste møte.

Sak 14. Søknad om midler til å lønne hjelp til å utarbeide kompendium i IN 210

Sakspapir: Søknad fra Dino Karabeg.

Vedtak: Søknaden innvilges. Det undersøkes om finansieringen kan skje fra "strakstiltaksbevilgningen" fra Norges forskningsråd.

Sak 15. Innledende diskusjon om ny studieordning

Sakspapir: Notat fra studieadministrasjonen.

Vedtak: Det nedsettes et utvalg bestående av undervisningsleder, en representant for hver av studieretningene, studieadministrasjonen, samt to studenter. Utvalgets arbeid ses i sammenheng med det arbeidet som allerede er i gang med å forbedre instituttets begynnerundervisning.

Mandat: Utvalget skal utrede forslag til ny(e) studieordning(er) innen informatikk etter de premisser som framgår av styrets vedtak av 19. august 1998.

Utredningen skal legge vekt på hvordan premissene kan oppfylles ved forskjellige organiseringsmodeller for informatikkfaget og drøfte fordeler og ulemper ved disse.

Sak 16. Orienteringssaker

  • Arbeidet med delegering av reisemidler og stimuleringsmidler har ikke blitt fulgt opp. Den arbeidsgruppen som ble nedsatt 14. mai må nå strakt tre i arbeid
  • Bestyrer orienterte om prosessen i forbindelse med "Visjon Gaustadbekkdalen" og muligheter for større omrokkeringer av universitetsenheter for å skaffe Ifi tilstrekkelig plass i Gaustadbekkdalen
  • Kirke- , undervisnings- og forskningskomiteen i Stortinget vil avlegge Ifi besøk tirsdag 22. september
  • Sak 17. Eventuelt

    Ingen saker.

     

    Møtevarighet: 12.15-14.20
    Institutt for informatikk, 11. september 1998

     

     

     

    Nils D. Christophersen

    Narve Trædal