Referat fra møte i instituttstyret
15. februar 2001

Til stede: Oddvar Søråsen, Ole Hanseth (forlot møtet etter sak 9), Sverre Holm, Knut Mørken, Arne Maus, Kristin Skar, Håvard Holstad, Jan Tore Marienborg, Christian Herzog, Ruth Marie Dahl.
Fra administrasjonen: Tone Skramstad, Tone T.Dahl, Narve Trædal

(saker utsatt fra forrige styremøte, 8. februar)

Sak 9. Simulasenteret på Fornebu

- Forslag til kontrakt om utleie av kontorer og tjenester i inneværende år

Vedtak: Styret ber instituttledelsen i samråd med UiO sentralt utarbeide en endelig kontrakt ang. utleie av kontorer og tjenester i inneværende år basert på det framlagte forslag .


Det ble først stemt over forslaget, med unntak av pkt. 3c. Følgende ble vedtatt enstemmig:
Styret slutter seg til det fremlagte forslag til kontrakt mellom Ifi og SiV-gruppen med de endringer som kom frem på møtet.

Deretter ble det stemt over forslagets pkt 3 c, utformet slik: Siv får, på lik linje med de andre forskningsgruppene på instituttet, tildelt den andel av gruppemidlene som fordeles i henhold til produksjon av hovedfags- og dr.grads-kandidater.
Forslaget ble vedtatt med 9 stemmer for, 1 mot.

Sak 11. Profesjonsstudiet
  1. Gjennomføringskrav
Vedtak: : Styret ved IFI innstiller på følgende hva gjelder gjennomføringskrav i profesjonsstudiet:
  1. Styret ser seg ikke i stand til å innføre kontinuasjonseksamener for våre profesjonsstudiestudenter.
  2. Vi tillater at studenter i løpet av 1. og 2. avdeling kan ha med inntil 7 hengevekttall.
  3. Alle studenter kan ha med seg inntil 7 hengevekttall inn i 3. avdeling (7 stemmer)
Alle studenter skal være ajour i utdanningsløpet før de starter på 3. avdeling.(3 stemmer)
  1. Hvis studenter blir forsinket utover de 7. vekttallene, må de søke om overgang til det frie studiet, eller å søke seg til et lavere kull. Innfrielse av søknad til lavere kull vurderes utfra ledig kapasitet på det gjeldende kullet.
  2. Levering av hovedoppgaven kan etter søknad utsettes til august etter 10.semester. Ved ytterligere forsinkelser må studenten søke overgang til det frie studiet.
  3. Instituttet kan i særlige tilfeller dispensere fra disse reglene etter søknad. Ved gyldig forfall ved eksamen vil det bli gjort unntak for overnevnte bestemmelser ved fremvisning av dokumentasjon.
  4. Endringer i disse krav skal vurderes tidligst etter at 1. kull har avsluttet 1. avd. Endringer kan også komme p.g.a. ny studiereform (mjøs-utvalget).



  1. Profesjonsstudiet, valg av spesialisering

Vedtak: Styret innstiller på følgende angående valg av spesialisering i profesjonsstudiet :
  1. Studenter skal i slutten 6. semester levere inn søknad om spesialisering (forskningsgruppe).
  2. Studentene må føre opp minst tre alternative spesialiseringer. Rangering av studentene foretas på bakgrunn av karakterer oppnådd i emnegruppen.
  3. Studenter ved alle linjer skal informeres om hvilke fag som anbefales/forutsettes på de forskjellige spesialiseringsretningene før start på 2. avd.

  1. Opptak til 2. studieår i profesjonsstudiet
Vedtak Styret ved tar følgende
  1. Det gis muligheter for opptak til 2. studieår
  2. Søknadsprosedyren blir den samme som ved farmasi
  3. Konkurransepoeng beregnes utfra samme lest som på farmasi dvs KP=10(7-kr)+TP
  4. Kr = gjennomsnittskarakteren for de fag søkeren hr bestått som inngår i PS 1. år, beregnet med 2 desimaler etter normale forhøyningsregler.
  5. TP er tilleggspoeng beregnet fra egen forklaring. Det gis ikke tilleggspoeng fir de fagene som inngår i PS-studiet. Søkere med fag fra andre studiesteder som er godkjent som likeverdige med de fagene som PS har 1. studieår får utregnet konkurransepoeng etter samme formel.
  6. Spesielle opptakskrav som gjelder ved opptak til 1. år gjelder også ved opptak til 2. studieår. Ved søknad kan det gis unntak fra denne bestemmelse hvis påkrevd fagkompetanse kan påvises gjennom andre eksamener avlagt ved universitetet.
  7. TP følger samme regelverk som farmasi
  8. Søkere som allerede har opptak til professjonsstudiet og som søker seg til et lavere kull, rangeres foran søkere til 2. studieår.

Sak 12. Arbeidsplanarbeid: Tilbakeblikk på tiltaksliste fra mars 2000 – status og videreføring
(utsettes til neste møte)

Sak 13. Ekstrasak: kunngjøring av 3-årig post doc-stilling øremerket kvinner
Vedtak: Styret godkjenner forslaget til kunngjøringstekst med den oppdatering av forskningsgruppebetegnelsene som kom fram på møtet.
Sak 14. Ekstrasak: Opptaksrammer og regulering av adgang til studier for studieåret 2001/2002
Vedtak: Styret ber om at adgangen til høyre grads studier blir regulert på samme måte som tidligere. Studieadministrasjonen, sammen med bestyrer, får fullmakt til å utforme det endelige brevet.
Sak 15. Eventuelt
Knut Liestøl orienterte om fakultetets økonomiske situasjon og om fordelingen for 2001.
Institutt for informatikk 16. februar 2001


Oddvar Søråsen
bestyrer Narve Trædal
kontorsjef