Historikk
- Rundt 1980 startet Jentegruppa på informatikk, en aktiv studentgruppe med eget styre.
- I 1988 ble det innført jentepoeng ved opptak til hovedfag, for å øke kvinneandelen.
- I 1996 startet prosjektet Jenter og Informatikkstudiet (finansiert av Kirke- utdannings- og forskningsdepartementet). Målet var å kartlegge kvinnelige studenters studiesituasjon ved instituttet basert på dybdeintervjuer.
- I 1997 ble jenteforeningen Verdande startet opp.
- I 2010 startet Studielaben med datainnsamling og analyse for på ny å vurdere tiltak rettet mot kvinnelige informatikkstudenter.
- I 2012 ble det ny giv med en handlingsplan for prosjektet Jenter og informatikk. Prosjektet pågår fortsatt.
Motivasjon
Institutt for informatikk ønsker å rekruttere og utdanne flere jenter fordi:
- Samfunnet trenger at begge kjønn bidrar med fagkunnskap, fordi informatikk er en viktig drivkraft og endringsfaktor.
- Næringslivet ønsker begge kjønn representert på arbeidsplassene, og etterspør en bredde i interesser og perspektiver som krever mangfold.
- Instituttet ønsker å vise flere jenter at informatikk er en viktig kompetanse i mange ulike jobber – og øke ”produksjonen” ved å bevare motivasjonen og mestringsopplevelsen gjennom studietiden.
- Studentmiljøet ved instituttet vil profitere på et større mangfold blant studentene