Digitalisering i offentlig sektor, sammenhengende tjenester og livshendelser

En av målsetningene med digitalisering i offentlig sektor er at offentlige tjenester skal oppleves mer sammenhengende og helhetlige av innbyggerne. Vi som innbyggere skal i mindre grad måtte forholde oss til hvilke offentlige virksomheter som tilbyr hvilke tjenester.

I "Én digital offentlig sektor, Digitaliseringsstrategi for offentlig sektor 2019–2025" presenteres syv livshendelser hvor utviklingen av sammenhengende tjenester skal prioriteres i første omgang. Helsedirektoratet har ansvaret for livshendelsen "Alvorlig sykt barn." Målet for arbeidet er å gi barn og unge med behov for sammensatte tjenester og deres familier, bedre og mer koordinerte tjenester. Helsedirektoratets arbeid med denne livshendelsen har resulterte i et stort innsiktsarbeid, nye måter å involvere brukere, og en rekke prosjektideer som samlet adresserer utfordringene knyttet til bedre og mer koordinerte tjenester. Livshendelsen "Alvorlig sykt barn" samarbeider med DigiUng programmet. Masteroppgaver på dette området, "Digitalisering i offentlig sektor, sammenhengende tjenester og livshendelser" kan ta tak i både tjenestenære og systemiske problemstillinger, noen mulig innfallsvinkler er:

• "Enklere tilgang til informasjon" er et av prosjektene som det jobbes med i livshendelsen. Temaet kan adresseres ved å f eks. evaluere dagens tjenester, kartlegge behov og gjøre deltakende design sammen med utvalgt brukere, nye arbeidsprosesser med innholdsprodusenter, nye tilnærminger for tjenesteutforming for tjenesteytere.
  • Hvordan løfte og ivareta brukerperspektivet og helhetstenkning i førstelinje i tjenesteutvikling og tjenesteleveranse i sektorisert forvaltning.
  • Design eksperimentering som tilnærming til å håndtere kompleksitet.

Oppgaver kan egne seg for de som vil gjøre designeksperimenter, teoretisk arbeid og for de som vil undersøke bruk av en teknologi. Avhengig av tilnærming og tema er følgende tema nyttige participatory design, systemorientert design, tjenestedesign, computer supported cooperative work, HCI, interaksjonsdesign, Bruk før bruk, og metodekurset.

Oppgaver kan skrives på norsk eller engelsk.

Publisert 9. okt. 2023 20:20 - Sist endret 9. okt. 2023 20:20

Omfang (studiepoeng)