Hvilke NAV-tjenester egner seg til digitalisering?

Det er stor variasjon i innbyggernes bruk av de forskjellige selvbetjeningstjenestene på nett. NAV skal hjelpe innbyggerne i forskjellige livssituasjoner. Selvbetjeningtjenesten for alderspensjon benyttes av nesten alle som søker alderspensjon, og NAV får bare noen få telefoner om dette.

IfI er med i et prosjekt hvor vi ser på egenskaper ved de digitale tjenestene og samspillet mellom innbyggernes oppfatning og bruk av offentlige tjenester og deres bruk av tjenestene. Tall fra NAV viser at alderspensjonistene er «mest digitale». For foreldrepenger og dagpenger tar innbyggerne både digital og ikke-digital kontakt, og få benytter ikke-digital kontakt. Innbyggere som søker om hjelpemidler tar mest ikke-digital kontakt med NAV. Et viktig spørsmål er hvorvidt disse tjenestene faktisk egner seg for digitalisering?

Denne masteroppgaven vil handle om design av NAVs tjenester sett fra et innbyggerperspektiv. Temaet kan gripes an på flere måter: en vinkling kan være å evaluere noen av dagens tjenester sammen med en utvalgt gruppe av brukere, gjøre deltakende design av en tjeneste eller å intervjue brukere av tjenestene om deres opplevelser.

Oppgaven egner seg både for de som vil gjøre designeksperimenter og for de som vil undersøke bruken av en teknologi. Litt avhengig av tilnærming og tema er følgende emner særlig nyttige: in5510 "Participatory experimental design" og HCI-kompetanse tilsvarende in2020. Et annet relevant emne kan være IN4220 Bruk før bruk.

Publisert 9. okt. 2023 15:01 - Sist endret 9. okt. 2023 15:01

Veileder(e)

Omfang (studiepoeng)

60