Ruter prøver ut selvkjørende kjøretøy

Planen for Ruters pilotprosjekt er å prøve ut en fleksibel bestillingstjeneste.

En rød selvkjørende buss i et snølandskap.

En selvkjørende buss fra et tidligere prosjekt.

Siden 2019 har Ruter prøvd ut selvkjørende kjøretøy som en del av kollektivtrafikk-tilbudet i Oslo-regionen. Formålet med det pågående forsknings- og utviklingsprosjektet er å undersøke hvordan selvkjørende kjøretøy kan brukes til å utvikle det offentlige kollektivtilbudet med nye og attraktive transporttjenester

Internasjonale studier av hvilken påvirkning selvkjørende kjøretøy kan få på trafikk- og bybildet viser oss at selvkjørende biler kan føre til stor økning i trafikk. Dersom dages brukere av personbil, trikk og buss går over til selvkjørende biler uten samkjøring, vil trafikkmengden dobles, ifølge studiene. I motsetning vil trafikkmengden reduseres betydelig fra dagens nivå dersom dagens brukere av personbil bytter til delte selvkjørende kjøretøy (med samkjøring) i tillegg til at dagens brukere av buss og trikk fortsetter å bruke denne typen kollektivtransport.

Etter tilsammen fire gjennomførte pilotprosjekter i Oslo og Ski er Ruter klar for neste selvkjørende reisetilbud. Planen for kommende pilotprosjekt er å prøve ut en fleksibel bestillingstjeneste bestående av en flåte med et større antall kjøretøy som sammen betjener et avgrenset geografisk område. Kjøretøyene skal kunne plukke opp kunder der de befinner seg og kjøre dem dit de skal. Området hvor Ruter ønsker å etablere en slik tjeneste er i Groruddalen i Oslo.

Kjøretøyene skal kunne operere i normale kjørehastigheter. En ambisjon for det kommende prosjektet er at de etter en stund skal kunne kjøre helt ubemannet. Planleggingen er i gang, planen er å lansere tjenesten til kunder i 2023.

Denne gangen skal prøvetrafikken berøre flere trafikanter, og en masteroppgave vil være å følge deres prosjekt med vekt på brukeropplevelsen. For at de reisende vil velge selvkjørende og samkjørende tilbud framfor privatbil vil de trenge å stole på at kjøretøyet kommer og at den bringer dem dit de skal uten unødige forsinkelser. Trafikantene vil kanskje også trenge informasjon om det er noen hendelser i trafikken som påvirker kjøretøyets rute, og de ønsker å ha en fin reise mens de er underveis. Eksempel på en designutfordring er hvordan en passasjer velger riktig bil hvis flere biler stopper for å plukke opp passasjerer på samme sted.

Det er laget flere rapporter fra prøveprosjektene, se for eksempel  http://ruter.no/automated-mobility.

Oppgaven egner seg både for de som vil gjøre designeksperimenter og for de som vil undersøke bruken av en teknologi.

Litt avhengig av tilnærming og tema er følgende emner særlig nyttige: IN5510 "Participatory experimental design" og HCI-kompetanse tilsvarende IN2020. Et annet relevant emne kan være IN4220 Bruk før bruk.

Publisert 9. okt. 2023 14:29 - Sist endret 9. okt. 2023 14:29

Veileder(e)