Oppgaven er ikke lenger tilgjengelig

Hvor sikre er smarte dørlåser?

Bildet kan inneholde: tekst, linje, skrift, logo, parallell.

Den gammeldagse fysiske nøkkelen blir erstattet av digitale kodelåser som kan styres via en app for bl.a. å endre adgangskontrollen. Kodelåser benyttes også i bygg for å styre fysisk adgang utfra ulike sikkerhetssoner. Hvor sikre er slike låser? Prosjektet tar utgangspunkt i en litteraturstudie av sikkerheten i digitale låsesystemer for å kartlegge kunnskapsfronten innen dette fagområdet. Deretter kan det f.eks. foretas trusselmodellering og kartlegginig av mulige svakheter generelt, eller for enkelte systemer spesielt. Forventet resultat er å foreslå tiltak for å styrke sikkerheten ved slike låssystemer. Studenten kan avgrense problemstillingen. Prosjektet gjøres i samarbeid med NVE og NSM. Prosjektet kan også innebære sikkerhetstesting av låser i samarbeid med NSM.

Publisert 27. aug. 2022 10:34 - Sist endret 9. juli 2024 14:07

Veileder(e)

Student(er)

• Rakel Rønning Ramsdal, MSc (fullført juni 2024)