Organisering av software utviklingsteam i offentlige sektor

Satsningen på intern IT-kompetanse i offentlig sektor har økt kraftig de siste årene. Eksempelvis oppgir Digitaliseringsdirektoratet “økt digital kompetanse i offentlig sektor” som ett av sine innsatsområder og flere offentlige organisasjoner har begynt å bygge opp egne IT-avdelinger som utvikler digitale løsninger basert på organisasjonens behov.

Fra både praksis og forskning ser vi at software utvikling blir gjerne organisert etter agile metoder og autonome team. Men hvordan passer dette egentlig inn i offentlige organisasjoner? Hvordan bør software utviklingsteam organiseres i offentlig sektor? Hvilke utfordringer møte software team i offentlig sektor? Hvilke roller når offentlig sektor selv utvikler digitale løsninger? Disse og lignende spørsmål er aktuelle for denne masteroppgaven.

Mulige caser: Offentlige kommunale, regionale og nasjonale organisasjoner.

Hvem passer denne oppgaven for?

Denne oppgaven passer for deg som er interessert i software utvikling i offentlige organisasjoner og ønsker å undersøke de aktuelle temaene gjennom kvalitative metoder (som f.eks intervju og observasjon). Oppgaven for en til to studenter (som gjerne kan skrive sammen) som er masterstudenter ved Design eller Digitalisering i helsesektoren.

Publisert 30. aug. 2023 12:53 - Sist endret 30. aug. 2023 12:53

Veileder(e)