Forståelse for programmering i ulike begynneremner

Kunnskaper om og ferdigheter i programmering blir i økende grad sett på som viktig ikke bare for informatikere, men også for studenter både i andre realfag som matematikk, fysikk, biologi og kjemi, og innen andre fagområder som jus, samfunnsfag og humaniora. Felles for mange emner i grunnleggende programmering er bruk av Python som programmeringsspråk, mens det nøyaktige innholdet og ikke minst eksemplene som brukes avhenger av fagområdet.

Det er etterhvert gjort en del studier av hvordan bruk av programmering som et verktøy øker studentenes forståelse for andre fag, for eksempel matematikk, men det er i liten grad undersøkt hvordan den faglige konteksten påvirker studentenes læring og forståelse for selve programmeringen. Noen aktuelle spørsmål inkluderer: Hvordan undervises grunnleggende programmeringskonsepter i ulike emner rettet mot ulike målgrupper? Hva slags eksempler brukes og påvirker det hvilken vekt som legges på ulike programmeringskonsepter? Hvilken forståelse sitter studentene igjen med av programmeringskonsepter og hva programmering mer generelt handler om?

Som del av oppgaven vil det være naturlig å både gjennomgå materialet som brukes og å gjøre undersøkelser blant studentene og eventuelt faglærerne på de ulike emnene. Oppgaven kan vinkles på mange måter, hvor et mulig utgangspunkt er  å bruke teorier/rammeverk som variabelroller1 og blokkmodellen2 for å analysere likheter og forskjeller mellom (studentene på) de ulike emnene.

Oppgaven forutsetter gode norskkunnskaper, siden datainnsamlingen vil foregå knyttet til ulike UiO-emner hvor norsk er hovedspråket i undervisningen.

1Jorma Sajaniemi, The Roles of Variables Home Page:  http://saja.kapsi.fi/var_roles/index.html

2 Quintin Cutts and Maria Kallia, Introducing Modelling and Code Comprehension from the First Days of an Introductory Programming Class:

Emneord: informatikkdidaktikk, programmering, Python, studenter
Publisert 6. okt. 2023 14:54 - Sist endret 6. okt. 2023 14:54