Oppgaven er ikke lenger tilgjengelig

Studenters forståelse av referanser (pekere)

Erfaringsmessig er referanser (pekere), referansetilordning og referanseoverføring et tema som kan være vanskelig for begynnerstudenter i programmering. En tidligere masteroppgave (publisert som artikkel på Norsk Informatikkonferanse) identifiserte ulike mentale modeller som studenter har når det gjelder referanser, og påpekte at også flere av de gale modellene gir riktig svar i mange tilfeller. Det kan gjøre det vanskelig for både studenter og faglærere å avsløre om studentene faktisk har forstått dette eller ikke.

Den tidligere masteroppgaven åpner for mange nye spørsmål som utgangspunkt for en eller flere nye masteroppgave, inkludert: Kan manglende forståelse for andre/mer grunnleggende konsepter forklare noen av utfordringene studentene har med å forstå referanser? Finnes det studenter som har andre mentale modeller enn de som er blitt identifisert så langt? Har studentene de samme mentale modellene i Python og Java? Hvordan undervise referanser slik at flest mulig studenter får en best mulig forståelse av dette? Hva slags oppgaver er best egnet til å avsløre gale mentale modeller for å kunne korrigere disse?

Emneord: informatikkdidaktikk, programmering, studenter
Publisert 20. okt. 2020 01:40 - Sist endret 31. aug. 2023 08:31