-Dugnadsånd og gjensidig respekt er viktig for all utvikling på arbeidsplassen

Ordene tilhører Cecilie Rolstad Denby.1.april startet hun som instituttleder på Institutt for teknologisystemer på UiO.

Bildet kan inneholde: briller, panne, briller, nese, kinn.

Cecilie Rolstad Denby er en allsidig dame med mange jern i ilden. Hun har klare ideer om hva god ledelse er, og hva som skal til for å få til en "sunn" organisasjon. Foto: Privat

- Jeg er opptatt av hvordan administrasjonen og ledelsen på instituttet kan tilrettelegge for de ansattes initiativ. Jeg ønsker meg en ryddig og forutsigbar administrasjon, engasjerte forskere og ikke minst at vi sammen skal få til å skape et stort engasjement blant studentene i studieløpet, sier hun.

Tung faglig ballast og mangeårig ledererfaring
I disse dager går tiden med til å sette seg inn i strategiarbeid og virksomhetsplanlegging på ITS. Samt det å bli kjent med de vitenskapelige og administrativt ansatte og studenter på instituttet på Kjeller.
- Jeg var på mitt første instituttledermøte i dag. Jeg er imponert over all den samlede kunnskapen som finnes på en så stor arbeidsplass, som det UiO er. Min bakgrunn er fra Norges miljø-og biovitenskapelige universitet (NMBU) på Ås, så jeg er vant til litt mindre forhold innen min realfagsretning, enn den som finnes på UiO.
Som et ledd i det å bli kjent med de ansatte, er samtlige invitert til en uformell samtale i løpet av de neste dagene og ukene. Det er ingen liten oppgave hun har tatt på seg. Men hun har lang erfaring fra tidligere lederroller, og har med det gjort seg opp noen tanker rundt hva som skal til for å få til en velfungerende organisasjon.
- Jeg mener det kreves et godt samspill mellom enhetene: administrasjon, studier, forskning, kommunikasjon og innovasjon. Ispedd litt humor. Humor på arbeidsplassen er viktig, understreker Denby. Inn i sin nye rolle på UiOs «outsider» utenfor hovedstaden, er hun svært bevisst på samspillet mellom disse komponentene. Den faglige ballasten hun nå tar med seg inn i korridorene på UiO, er som skreddersydd inn mot instituttets og UiOs satsingsområder.

Radar-reunion
Som tidligere instituttleder ved NMBU på Ås, professor ved samme utdanningsinstitusjon gjennom 20 år og med en utdanning som Dr.Scient i Geomatikk (nå Geofag) fra UiO og Ohio State University, jublet hun da hun så at UiO var blitt tildelt midler til å opprette Senteret for forskningsdrevet innovasjon, CENSSS. Det er ingen hemmelighet at tildelingen til senteret gjorde jobben ekstra attraktiv for Denby da hun søkte stillingen.
- Utdanningen min og tidligere arbeid ute i felt – både på Antarktis og på Kronebreen på Svalbard, involverte bruk av blant annet en radar. Radaren som ble brukt i forskningsarbeidet, er faktisk produsert av Svein-Erik Hamran som i dag jobber som senterleder ved CENSSS. Senteret administrerer blant annet prosjektet Rimfax, med georadaren med samme navn. Litt som å komme hjem der, altså.
- Jeg gleder meg enormt til å følge arbeidet med innhenting av prøver fra planeten Mars. Kontrollsenteret på ITS som analyserer og innhenter data fra georadaren, må være tidenes hjemmekontor, istemmer Denby.

Fra FNs bærekraftsmål til kafé i skogen
Denby er én av tre nye instituttledere på det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, med jobbstart i 2021. Hun, som de to andre nyansatte i tilsvarende stilling, ser frem til å ta fatt på nye oppgaver på universitetet.
I nesten to år jobbet Denby som direktør for Vitenskapskomiteen for mat og miljø (vkm.no), ved FHI, med Camilla Stoltenberg som sjef. Fokus og måI for arbeidet der, var å tilrettelegge for mer enn 100 akademikere som utarbeider tverrsektorielt kunnskapsgrunnlag innen mat og miljø for norske myndigheter. Arbeidet understøtter European Food Safety Administration (EFSA) og EUs mål om å sikre trygg og bærekraftig mat i det europeiske matmarkedet. I over 18 år, har hun jobbet som professor ved NMBU. Haldenseren og Nesbuingen har vært med på å tilrettelegge for etablering av studieprogammene 5-årig master i Data Science og 5-årig master i anvendt robotikk på NMBU. Ingen dum erfaring å ha med seg inn mot arbeidet og studieretningene innen realfag på UiO. Hun brenner fortsatt for å undervise, og sier hun ønsker å fortsette med det i en 20 prosent stilling på NMBU i emnet Bildebruk i geomatikk. Som om ikke alt dette skulle være nok å sysle med, driver hun en sommerkafé i et skogholt i Nes med sin australske mann hvert år gjennom juli måned. (Se familiebildet under)
Vi ønsker Cecilie Rolstad Denby hjertelig velkommen, og lykke til med karrieren på UiO!

Av Mette Johnsrud
Publisert 8. apr. 2021 20:31 - Sist endret 8. apr. 2021 20:31