Bruker maskinsyn når de skal trene opp droner til å finne defekte solcellepaneler

ITS-stipendiatene Victoria Lofstad-Lie, Mari Øgaard, Tor Atle Solend og Bjørn Lupton Aarseth utvikler ny teknologi basert på droner og maskinsyn, som skal gjøre den «grønne» solcelle-elektrisiteten enda grønnere.

Bildet kan inneholde: solenergi, solcellepanel, solenergi, teknologi, himmel.

Doktorgradsstipendiaten Tor Atle Solend leter etter feil på solcellepanel. Foto: ITS

De fire drone-utviklerne er i ferd med å ta det som kalles innovasjonsdoktorgrader ved Institutt for teknologisystemer (ITS) på Kjeller, Institutt for energiteknikk (IFE) og Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)

Istedenfor å basere seg på manuelle inspeksjoner, vil de fire forskerne sende opp en selvstyrende drone – eller en hel dronesverm hvis anlegget er stort nok – som er utstyrt med et varmefølsomt kamera og en bitteliten pc.

– Feil på solcellepaneler fører nemlig som regel til at det defekte området blir varmere, forteller Lofstad-Lie.

Forskerne bruker maskinsyn når de skal trene opp dronene til å finne de defekte og varmere solcellepanelene, og til å manøvrere rundt på anleggene.

Saken leser du i Titan

Publisert 20. apr. 2020 13:10 - Sist endret 20. apr. 2020 13:10