Teori og praksis hånd i hånd

Studentprosjektet i emnet Styring av manipulatorer og mobile roboter er i gang.

Bildet kan inneholde: team, teknologi.

Foreleser Kim Mathiassen, omkranset av ivrige studenter som jobber med prosjektoppgave på ITS i disse dager. Foto: ITS

Studentene jobber i grupper, og kan velge mellom tre ulike oppgaver. To av disse er simuleringsopogaver, og én går ut på å lære seg å styre en robot. ITS har gått til innkjøp av roboter av typen Turtlebot 3.
- Oppgaven går ut på å lage programvare for å få en robot til å planlegge hvordan den skal kjøre fra et punkt til et annet, og deretter få roboten til å kjøre den planlagte ruten. Vi bruker et motion capture system for å måle posisjonen til roboten, sier foreleser Kim Mathiassen. Gruppene skal avslutningsvis i prosjektet skrive en kort rapport og demonstrere hva de har fått til.
- Kombinasjonen av teori og praktiske oppgaver, er noe vi liker svært godt med dette emnet, sier studentene som i fremtiden gjerne ser for seg en fremtid som arbeidstaker på Forsvarets forskningsinstitutt eller Kongsberg Gruppen.

Av Mette Johnsrud
Publisert 11. nov. 2019 15:51 - Sist endret 13. nov. 2019 15:39