Venteliste til magisk verden på UiO

Fra film til form. 20 elever fra 8.-10.trinn på ungdomstrinnet i Lillestrøm kommune skal i sommer rendyrke sin interesse for Fantasy-sjangeren under Skaperuka.

Bildet kan inneholde: tre, leketøy, smil, ingeniørfag, begivenhet.

- Velkommen til Skaperuka! Avdelingsingeniør Pål Grønstad Solheim står klar til å ta i mot elever fra ungdomstrinnet i Lillestrøm kommune. Foto: UiO

På universitetets lokaler på Kjeller, skal de skape vesener og lage en fantasiverden ved hjelp av 3D-printing, modellering og koding av roboter.

Samarbeid mellom UiO og kommunen

- Alver, gnomer, orker, drager, prinsesser, monstre, dinosaurer, enhjørninger og trollmenn er blant figurene som skal komme til live i vår magiske verden de to første ukene i august, sier avdelingsingeniør på UiO og Institutt for teknologisystemer, Pål Grønstad Solheim. Han skal lede kursdagene, som er et samarbeid mellom Lillestrøm kommune og Universitetet i Oslo.
- Vennskap skal bygges, lag skal kjempe mot hverandre i en verden noe utenom det vanlige. Jeg gleder meg som et barn til kursstart, sier en begeistret Solheim. At Skaperuka er populær, er det ingen tvil om, da det lenge har vært venteplass til kursene.

Mye læring i lek

I løpet av de kreative ukene i august, skal elevene blant annet lære seg å kode roboter. Men det er ingen tvil om at 3D-printerne som på rekke og rad står klare til bruk på Kjellers Makers Space, er en hovedkomponent gjennom hele kurset.

- I sommer skal de heldige som har fått plass på våre to kurs lære om egenskaper ved materialer, lære å lage 3D- modeller, bruke 3D- printere, vaske og kurere modeller ved hjelp av ultrafiolett lys og til slutt male modellene. Når dette arbeidet er ferdig, er scenen i form av et dominerende bord på laben klar for å rigges med figurer, borger og katapulter. Hindere vil dukke opp underveis. «Kampen mellom gode og onde krefter», som er et typisk kjennetegn ved Fantasy-sjangeren, blir realisert gjennom lek og læring.  Med ti personer på hvert kurs, deler vi gjerne opp i to lag som kjemper mot hverandre i deres egen skapte fantasiverden.

Bygge vennskap og overfører data til den fysiske verdenen

- Målet med kurset er at ungdommen lærer seg å bygge vennskap gjennom å samarbeide. Og at de ser at de evner å kombinere data med den fysiske verdenen innen sjangeren Fantasy, sier avdelingsingeniøren, som også leder Lillestrøm Kodeklubb i samme kurslokaler på fritiden. Vel og merke når det ikke er Korona-tider.

Skape interesse for realfag

Sommerskolen 2021 er et gratis tilbud i regi av Lillestrøm kommune for elever som er bosatt i kommunen, og som begynner i 3. - 10. trinn til høsten. Regjeringen har bevilget ekstra kroner i potten til flere kurs nasjonalt i Sommerskolen enn de normalt sett gjør, gunnet Covid-19-situasjonen.
- Med tanke på at valgmulighetene i år er enda større for ungdommene enn tidligere, er det ekstra stas å oppleve at kursene som arrangeres på UiO opplever så stor pågang, understreker Solheim.

- Så skal vi ikke kimse av de positive ringvirkningene som Skaperuka kan gi heller, sier instituttleder ved Institutt for teknologisystemer, Cecilie Rolstad Denby. Kanskje er ekstrabonusen at vi rekrutterer enkelte av fremtidens UiO-studenter med dette kurset som følge av en økt interesse for realfag, sier instituttlederen.

Av Mette Johnsrud
Publisert 4. juni 2021 14:29 - Sist endret 5. juni 2021 18:31