Flytende solkraft - et lunsjkollokvium med Josefine Helene Selj

Solenergi er på full fart mot å bli verdens viktigste energikilde. Stadig nye markeder og teknologier vokser frem.

Josefine Helene Selj kommer til Institutt for teknologisystemer fredag for å snakke om flytende solkraft. Selj underviser på ITS. I tillegg har hun en forskerstilling på Institutt for energiteknikk (IFE)

- På IFE og UiO jobber vi med store internasjonale solkraftverk, bygningsintegrerte solceller for det norske markedet, integrasjon av solceller i små og store energisystemer, fornybar energi i landbruket, og flytende solkraft, sier Selj.

- I denne presentasjonen vil jeg fokusere spesielt på arbeidet vårt innen flytende solkraft, som er et rykende ferskt marked i sterk vekst. Flytende solkraft kan gi fornybar strøm til tettbygde områder med lite tilgjengelig landareal, uten å støye eller forstyrre utsikten, opplyser Selj. Det er i dag i overkant av 1 GW installert kapasitet på verdensbasis og flere norske selskaper er med i racet om å finne den mest kostnadseffektive flyteteknologien.

Vel møtt!

Publisert 6. mai 2019 14:55 - Sist endret 7. mai 2019 10:18