Ses vi "På trappene med UiO"?

Velkommen til en ny sesong med "På trappene med UiO". ny forskning presenteres for folket på bibliotekets amfitrapp

Professor som foreleser på Åpen dag på UiO

Årets første torsdag får vi besøk av UiO-professor Torbjørn Skauli. Han skal snakke om Plancks strålingslov: klima, energi, kvanter og kameraer som kan se i mørket.

Publikum blir kjent med Plancks lov for varmestråling - en juvel blant fysikkens lover og starten på moderne kvantemekanikk. Egenskapene til varmestråling er viktige for å forstå drivhuseffekt og klimaendringer. Loven er også sentral for å forstå ting i vi ser dagliglivet, for eksempel hvorfor det blir rim på frontruta men ikke under bilen. Du får prøve et varmekamera, og lærer hvordan du kan bygge din egen modell av drivhuseffekten.

Velkommen til et engasjerende og lærerikt foredrag!

Bakgrunn:
Professor Torbjørn Skauli foreleser i optikkfag på UiOs Institutt for teknologisystemer på Kjeller, og har mange års fartstid som forsker ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI). Han er en populær foredragsholder både i og utenfor universitetskretser. Skauli er engasjert i formidling av realfag til barn og unge, blant annet i bevegelsen "Lær Kidsa Koding", og nå i et nytt prosjekt som vil tilgjengeliggjøre amatørradio for bruk i skole og fritidtilbud.

Inngang: gratis
Påmelding: ingen