English version of this page

Disputas: Torbjørn Egeland-Eriksen

Ph.d-kandidat Torbjørn Egeland-Eriksen ved Institutt for teknologisystemer, Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, vil forsvare sin avhandling for graden Philosophiae Doctor:

"Green hydrogen as energy storage and energy carrier in combination with offshore wind power: Production, energy management and techno-economic analysis"

Bildet av smilende ph.d. kandidat Torbjørn Egeland-Eriksen

Delta på prøveforelesning - 11. juni kl. 10:15 (rom 402, Institutt for teknologisystemer)

"Synergies and Interaction between natural gas and hydrogen production systems in Norway – an energy transition approach".

Kreeringssammendrag

Hydrogen som produseres med strøm fra fornybare energikilder kan redusere utslipp av klimagasser i flere sektorer, blant annet innen industri og transport. I dette PhD-prosjektet ble tekniske og økonomiske aspekter knyttet til hydrogenproduksjon med strøm fra havvindparker analysert. Historiske datasett med vindmålinger, strømpriser og strømproduksjon fra en flytende havvindturbin ble kombinert med ulike datamodeller for å simulere og optimalisere vind-hydrogen systemer i nåværende og fremtidige scenarioer.

Hovedfunn

Hydrogen produsert med fornybar energi, også kjent som grønt hydrogen, kan være en bit av puslespillet for å redusere utslipp av CO2 og andre klimagasser fra menneskelige aktiviteter. Produksjon av grønt hydrogen er imidlertid for dyrt og mister for mye energi til å være en økonomisk levedyktig storskala løsning. Dette PhD-prosjektet fokuserte derfor på å optimalisere produksjonen av grønt hydrogen med strøm fra havvindparker for å undersøke potensialet i dette konseptet på lang sikt. Flere år med data for energiproduksjon fra en flytende havvindturbin, strømpriser og vindhastigheter fra potensielle lokasjoner for havvindparker ble kombinert med datamodeller utviklet for å predikere vindkraftproduksjon og simulere produksjon av grønt hydrogen. I tillegg ble det utviklet et prisbasert kontrollsystem for å optimalisere hydrogenproduksjonen og redusere produksjonskostnaden. Forskjellige scenarioer ble simulert, noen med tilgjengelig teknologi og nåværende kostnader og andre med teknologiforbedringer og kostnadsreduksjoner som kan bli realisert i løpet av årene frem til 2050. Resultatene viser at kostnaden til grønt hydrogen kan reduseres betydelig ved å benytte en modell som predikerer og optimaliserer produksjonen av vindkraft og hydrogen.

Leder av disputas

Prof. Cecilie Rolstad Denby, Universitetet i Oslo

1. Opponent: Prof. Asgeir Tomasgard, NTNU
2. Opponent: Prof. Margareta Björklund-Sänkiaho, Åbo Akademi