Et innblikk i teknologiens verden

12 ungdomsskoleelever fra Lillestrøm kommune er i disse dager i full skapermodus på ITS.

Bildet kan inneholde: smil, datamaskin, personlig datamaskin, mote, data-tastatur.

Produktive og teknologiinteresserte: Elvine Kleiven Menezoni (14) og Sarah Nazrah Hussain (15) viser fram egenproduserte katapulter. De er deltagere på «Skaperuka» på ITS. Foto:Mette Johnsrud/UiO

Interessen for realfag er upåklagelig blant de unge som har fått plass på sommerkurset «Skaperuka», som er et samarbeid mellom Lillestrøm kommune og UiOs Institutt for teknologisystemer. Målgruppen er elever fra 8.-10.trinn, og intensjonen med kurset er å skape ytterligere interesse for realfag og teknologi.
-Her lærer vi å lage design med 3D- modeller, bruke 3D- printere og å kode roboter, sier Aleksandra Sar (14) som til daglig er elev på Kjeller skole. Undervisningen er både digital og fysisk «hands on» på de ulike byggeprosjektene.

Fantasien har ingen grenser

- Når modellene er ferdig bygget, maler vi disse og gir dem bort som gave hjemme til glade foreldre, sier Sar. Katapulter er ferdigbygd. I dag bygges det kastemaskiner og middelalderske terningtårn. Alver, gnomer, orker, dverger, drager, prinsesser, monstre, dinosaurer, enhjørninger og trollmenn kommer til live i UiOs skaperlab senere denne uken.

bilde av sommerskoleelever på ITS
Kreativ og logisk tenkning hånd i hånd: Ingeniør Pål Grønstad Solheim veileder ungdommer i byggingen av modeller av kastemaskiner og middelalderske terningtårn. Foto:Mette Johnsrud/UiO.

-Privilegium å få lov til å være kreative sammen

- Jeg planlegger å velge realfagsfordypning på videregående skole, sier Elvine Kleiven Menezoni (14). Sommerskolen girer opp interessen for teknologi.

Hva sier så ingeniør og instruktør Pål Grønstad Solheim som leder «Skaperuka» 4.året på rad om motivasjonen for reprise -  år etter år for dette kurset?

- Det er inspirerende og morsomt å tilbringe noen dager sammen med så motiverte og flinke ungdommer. Ja, rett og slett et privilegium å få lov til å være kreative sammen.

Av Mette Johnsrud
Publisert 25. juni 2024 14:58 - Sist endret 25. juni 2024 16:01