Faktasider

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

De alkaliske batteriene ble først introdusert på 1960-tallet og er sett på som arvtageren til brunstensbatteriene, men utfasingen har tatt tid selv om teknologien ikke er så forskjellig.

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 16. apr. 2024 11:46 av root@localhost
Sist endret 6. feb. 2023 11:23 av lenkeretter@localhost
Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Det eldste oppladbare batteriet ble tatt i bruk i 1860 av Raymond Gaston Plante som laget dem ved å putte en rull av to blyplater sammen med grovt tøy i løsning av svovelsyre.

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Det muligens enkleste batteriet som faktisk fremdeles er i salg er brunstensbatteriet, også kalt sink-karbon batteriet.

Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

To grupper

Batterier deles gjerne i to grupper, engangsbatteriene (de primære) og de oppladbare (de sekundære). Det finnes en mengde forskjellige typer batterier i omløp, det enkleste av disse er sink-karbonbatteriet og de mer avanserte er Li-ionebatteriene.

Sist endret 6. feb. 2023 11:23 av lenkeretter@localhost

- går via nye materialer...

Datateknologien har gjennomgått en revolusjon hvor ytelse i form av prosessorkraft, minne og harddiskstørrelsen har utviklet seg i takt med Moores lov.

Dette kan dessverre ikke sies om batteriytelsen som jo i stor grad begrenser nytten av bærbare maskiner. Mens datateknologien er basert på aktive komponenter, krever batteriteknologien aktive materialer.

For å øke batterienes ytelse er det ikke nok å gjøre dem mindre. Her må istedet dagens batterimaterialer erstattes av nye med bedre egenskaper.  

Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Den mest interessante batteriteknologien for oppladbare batterier i dag er litiumholdige batterier. Disse har gått gjennom en stor utvikling allerede, men det er fremdeles store rom for forbedringer. Litium er et interessant metall i batteriformål da det er meget lett og kan gi batterier med stor kapasitet.

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 5. apr. 2016 15:23 av johnv@uio.no

Kjemikere etteraper energiforsyningen i menneskekroppen for å designe fremtidens batterier i elektriske biler. Med den nye batteriteknologien kan biler kjøre nonstop fra Oslo til Trondheim. Les saken fra Apollon

Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Nikkel kadmium batteriet var antagelig det første oppladbare batteriet som var lett nok til å bæres. Batteriet baserer seg på nikkeloksid som katode og kadmium metall som anode. Batteriet kan gi høy effekt over korte tidsrom og har vært et godt batteri for formål som blits og fjernstyrt elektrisk leketøy som har varierende behov for effekt.

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Arvtageren til nikkel-kadmiumbatteriet var nikkel-metall-hydrid batteriet hvor kadmiumet er byttet ut med en legering av et metall som kan holde store mengder hydrogen absorbert.

Sist endret 17. apr. 2024 18:17 av root@localhost
Sist endret 9. feb. 2011 11:15 av johnv@uio.no

Primærbatterier gir et bruk og kast behov som ofte ikke er like praktisk. Det beste er batterier som kan brukes om igjen. Heldigvis finnes slike gjenbrukbare batterier – de oppladbare.

Sist endret 16. apr. 2024 11:46 av root@localhost