Rollekort

Rollekortene hjelper elevene å strukturere leseprosessen. Dette gjøres gjennom konkrete leseoppdrag og ved å dele leseprosessen inn i "før du leser", "mens du leser" og "etter at du har lest". I tillegg har rollene ulik vanskelighetsgrad, noe som kan brukes for å tilpasse undervisningen. 

Rollekortene kan brukes for å tilpasse undervisningen. Det er imidlertid viktig at fordeling av roller ses i sammenheng med nivået på teksten som leses. Hvis teksten er på et lett nivå, kan elever utfordres med hvilken rolle de får tildelt. Hvis teksten er krevende, burde ikke rollen eleven får utdelt være på et for høyt nivå. I løpet av et skoleår burde alle elevene få anledning til å prøve alle tre rollene.

Tolk

Hovedoppgaven til Rollekort til tolk med gul bakgrunn. Lyspære ved siden av "før du leser" leseoppdrag. Briller ved siden av "mens du leser" leseoppdrag. Taleboble med "etter at du har lest" leseoppdrag.tolken er å jobbe med innholdet i teksten og oppsummere denne for gruppen sin. I "før du leser" fasen ser tolken på overskrifter, underoverskrifter og bilder for å lete den videre lesingen. Under lesingen skal tolken streke under viktige ord og vanskelige ord med ulike farger. Dette skal i "etter at du har lest" fasen hjelpe elevene oppsummere teksten, i tillegg til at elevene får anledning til å slå opp ord de ikke forstår. Hvis det å finne vanskelige og viktige ord oppleves som for uspesifikk kan disse også tilpasses til den aktuelle teksten.

Rollen til tolk anses til å være på middels vanskelighetsnivå. Leseoppdragene konsentrerer seg kun rundt selve teksten, noe som gjør disse leseoppdragene noe lettere. På den andre siden kan det være krevende å identifisere vanskelige eller viktige ord. Tolk rollekortene er markert med gul bakgrunn. 

Kritiker

Hovedoppgaven til Rollekort til kritiker med grønn bakgrunn. Lyspære ved siden av "før du leser" leseoppdrag. Briller ved siden av "mens du leser" leseoppdrag. Taleboble med "etter at du har lest" leseoppdrag.kritikeren er å ta stilling til hvor troverdig teksten er. For å gjøre dette starter kritikeren med å se på hvem som har skrevet teksten, hvor og når den har blitt utgitt, og hvilken sjanger det er. Når eleven leser som kritiker skal han eller hun markere alle kildehenvisninger i teksten. Eksempelvis eksperter som har uttalt seg om et tema. I "etter at du har lest" fasen får elevene anledning til å slå opp personer og andre informasjonskilder. Elevene burde diskutere faktorer som gjør teksten mer og mindre troverdig. 

Rollen til kritiker anses til å være den letteste rollen. Leseoppdragene er konkrete og baserer seg kun på teksten. Kritiker rollekortene er markert med grønn bakgrunn.

Kobler

Kobleren er ansvarlig for Rollekort til kobler med blå bakgrunn. Lyspære ved siden av "før du leser" leseoppdrag. Briller ved siden av "mens du leser" leseoppdrag. Taleboble med "etter at du har lest" leseoppdrag.å sette teksten inn i en større kontekst. I likhet med tolken skal kobleren først få et overblikk over innholdet i teksten. Mens kobleren leser skal eleven tenke over tema som teksten tar opp. Disse skal ses i sammenheng med skole og fritid. Etter at elevene har lest teksten diskuterer disse så om de opplever teksten som relevant for naturfag, for samfunnet eller for dem personlig. 

Rollen til kobler anses til å være den mest krevende rollen. Leseoppdragene er mindre konkrete og krever at elevene løfter blikket og plasserer teksten i en større kontekst. Kobler rollekortene er markert med blå bakgrunn.

Av Veronica Hemmerle
Publisert 3. juni 2021 15:15 - Sist endret 17. juni 2021 20:26