Samtalekart

Samtalekartet er tett knyttet mot leseoppdragene i "etter at du har lest" fasen. Prinsippene bak samarbeidslæring spilte en viktig rolle i utviklingen til samtalekartet. Alle roller i gruppen skulle få lik plass og være like viktig. 

Bildet viser ulike bokser. Svart boks for navn, tittel på tekst, og klasse. En boks for å oppsummere teksten og for vanskelige ord. En boks for tekstens troverdighet og en tilhørene skala fra verldig troverdig til ikke troverdig. Et venndiagram med tre kategorier: relevant for meg, relevant for naturfag, relevant for samfunnet. En tilhørende boks for å begrunne utfylling av venndiagramet.

Visuelle hjelpemidler

Samtalekartet sin funksjon er å hjelpe elevene kombinere sine individuelle roller til en felles forståelse av teksten. Ved å fylle inn samtalekartet må elevene komme til enighet og begrunne valgene sine.

Troverdighetsskalaen

På samtalekartet er det avbildet en skala fra "veldig troverdig" til "ikke troverdig". Elevene må sette kryss på skalaen og begrunne plasseringen. Elevene skal forstå at en tekst ikke er enten troverdig eller ikke troverdig, men at det finnes mange nyanser.

Venndiagrammet

I venndiagrammet skal elevene ta stilling til om de syns teksten er relevant for dem selv, naturfag, samfunnet, eller en kombinasjon av disse. Elevene skal begrunne valget sitt. Det er viktig at elevene vet hvordan et venndiagram brukes og hva de ulike områdene på venndiagrammet representerer. Venndiagrammet kan også være et godt utgangspunkt for en plenumsdiskusjon om naturfagets relevans for samfunnet.

Sammenheng mellom rollekort og samtalekart

Rollekort og samtalekart benytter samme fargekodingen for de tre rollene. Tolk rollen er gul, kritiker rollen er grønn, og kobler rollen er blå. Det er viktig at selv om samtalekartet er fargekodet på samme måte som rollekortene betyr dette ikke at elevene individuelt skal fylle inn "sin del" av samtalekartet. Samtalekartet skal representere gruppens felles forståelse, selv om hver elev har ansvaret for å lede sitt eget segment av gruppediskusjonen.

Av Veronica Hemmerle
Publisert 3. juni 2021 18:44 - Sist endret 17. juni 2021 20:26