Jubel da Norges beste kjemi-elev ble kåret!

Det var vill jubel da Eskil Vik fra Stavanger katedralskole ble kåret til Norges flinkeste kjemi-elev 2017/2018.

Foto: Elina Melteig

Årets kjemi-olympiade er over, og Eskil Vik står igjen som vinneren av de 16 finalistene. Han og tre andre får da representere Norge i den internasjonale Kjemi-olympiaden som går av stabelen i Praha og Brattislava 19-29. juli i år.

De tre andre som representerer Norge er:

• Delt 2. plass: Leo Stoll fra Mosjøen vgs. Og Bjørnar Gullikstad Hem fra Nadderud vgs.
  • 4. plass ble Erling Syversveen Lie fra Nadderud vgs.

Disse fire er valgt ut etter tre runder der den første hadde 1059 deltakere fra 112 skoler i hele landet. I 2. runde var 175 elever med videre og av dem gikk 16 elever til finaleuken. I finaleuken får elevene opplæring ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo i en uke før den siste prøven.

I løpet av uka har de fått faglige utfordringer på universitetsnivå og de har fått utfolde seg på lab. I forkant av den internasjonale olympiaden vil deltakerne få delta i en Nordisk olympiade samt få forberedelse til den internasjonale olympiaden. Forberedelsesuken finner sted på Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo.

De fire vinnerne (fra venstre): Eskil Vik, Bjørnar Gullikstad Hem, Leo Stoll og Erling Syversveen Lie. Foto: Elina Melteig/UiO

Av Elina Melteig
Publisert 16. mars 2018 16:33 - Sist endret 18. mars 2018 12:51