2020

Publisert 26. juni 2024 11:20

Astrofysikere snakker om at det finnes over 200 milliarder galakser i universet. Hvordan klarer forskere å si noe om hvor mange stjerner som finnes, og hvor mye gass det er i de enkelte?

Publisert 14. juni 2024 14:35

Disse sju sommerstudentene ved Center for Computing in Science Education (CCSE) skal bruke sommerferien på å finne ut av hvordan kunstig intelligens brukes for å lære mer. Håpet er å finne ut av hvordan alle studenter kan bruke KI som en motivert hjelpelærer med evig tålmodighet.

Publisert 3. juni 2024 12:18

Christian Alm Grindheim bruker data og maskinlæringsmodeller til å hindre skattekriminalitet og å gjøre det lettere for vanlige innbyggere å betale riktig skatt.

Publisert 23. mai 2024 12:52

Kjemisk institutt inviterer alle kandidater som har fullført eller skal fullføre sin mastergrad i løpet av studieåret 2023-2024 til en seremoni for å feire. Velkommen til masterkreering!

Publisert 10. mai 2024 10:25

Kunstig intelligens er et utrolig spennende verktøy, men det finnes noen farer ved å bruke det uvørent. Her er KURT-Vidars beste tips til studenter om hvordan bruke GPT UiO på en god måte.

Publisert 3. mai 2024 15:12

Kjemisk institutt er godt i gang med å planlegge for studiestart, velkomst av nye studenter og undervisning. Nå søker instituttet etter studenter som kan bidra som undervisningsassistenter eller på sosiale medier - og mye imellom.

Publisert 26. apr. 2024 17:02

Søkartala i Samordna opptak 2024 for høgare utdanning er klare, og mange ynskjer å studera ved høgskule og universitet i år. For dei to studieprogramma i geofag ved Institutt for geofag ved UiO er det ein fin oppgang i antal fyrstevalssøkarar sett i forhold til fjoråret.

Publisert 26. apr. 2024 16:25

De første tallene fra Samordna opptak er offentliggjort. De viser at de nye programmene ved Matematisk institutt har slått an blant søkerne til høyere utdanning. Totalt noterer vi 275 førstevalgsøkere, mot 155 i fjor. – Vi gleder oss til å møte alle de nye matematikkstudentene, sier nåværende student August.