– Jeg har aldri hatt det så gøy før!

Alexander Sandtorv hadde forberedt en overraskelse til studentene i organisk kjemi. Undervisningen blir kanskje aldri den samme etter dette!

Bildet viser studenter som bygger et molekyl.

Molekylbygging er et av oppgavene studentene i kjemi har fått på "torget". Foto: Elina Melteig

I auditorium 2 ved Kjemisk institutt, Universitetet i Oslo, sitter en gjeng smånervøse studenter. De har nettopp fått vite at foreleseren har forberedt en spesiell overraskelse til dem, men ingen vet hva det er. 

Alle gruppelærerne i faget har nettopp dukket opp og det er tydelig at studentene er spent på hva Alexander Sandtorv har funnet på nå. 

Nå skal vi har student-torg, begynner Sandtorv idet pausen er over. Det betyr at dere studenter skal «shoppe» mellom fem ulike oppgaver. Dere rekker tre av disse oppgavene i løpet av den neste timen. Det betyr at dere må prioritere å gå på de oppgavene dere trenger å øve mest på. 

"Torget" for undervisning

13 minutter per oppgave er det studentene får. Ved hver oppgave står en av gruppelærerne og holder orden på oppgaven og retter opp i feil.

 Det er Alexander som lager ukesoppgavene og så møtes vi ukentlig for å planlegg og diskutere hvordan vi skal gjøre det, forklarer Mathias som er gruppelærer i faget.

Lelaw, gruppelærer, legger til:

Men vi lager vårt eget opplegg og elevene velger selv hvilken gruppe de vil gå til og hvor de lærer best. 

Det gjelder også «torget». Her har gruppelærerne blitt med på å utforme opplegget. De skal alle presentere hver sin del av pensum med ulike oppgaver og ulike måter å jobbe på.  Felles for alle oppgavene er at de skal aktivisere studentene. 

Før «torget» åpner står gruppelærerne utenfor auditorium 2 og venter. De er like spente som elevene på hvordan dette kommer til å gå. 

Jeg er spent på hvordan det blir, om det blir kaos, og hvordan kommer de til å fordele seg på de ulike oppgavene? undrer Lelaw.

Og Synne legger til:

Hvor studentene går vil gi oss en nyttig pekepinn om hva vi må bruke mer tid på i gruppetimene og hvilke ting de ikke har skjønt. 

Student-aktiv læring er en god idé

Synne er med på opplegget blant annet fordi det er lagt opp til at studentene skal være aktive selv. Hun er med på en gjennomgang av faget Kjemi 1 og tar med seg alt hun kan av erfaringer fra opplegget i Organisk kjemi. 

Gruppelærerne er enige om at målet med «torget», som er å aktivisere elevene, er en god idé. 

  • Mange forelesninger er veldig passive, og vi savner at det er mer aktivietet, forklarer Lelaw, som selv er student. 
  • Vi får også mer tid til hver elev når det er litt mindre grupper, sier Mathias. 
  • Og det kan være mindre skummelt å spørre eller være med når det ikke er så mange, sier Magnhild. 
  • Og de kan kanskje hjelpe hverandre også, avslutter Synne. 

 

Dørene til auditorium 2 åpner, og studentene ser spørrende ut. Hva gjør gruppelærerne her? Nå? Og Alexander forklarer hva overraskelsen er og hvordan «torget» skal gjennomføres. 

Entusiastisk stemning i organisk kjemi

Studentene går til den gruppen de ønsker, og Alexander går rundt og følger med. Han har et stort smil om munnen. 

Alexander Sandtorv smiler.
Alexander Sandtorv stortrives med det nye undervisningsopplegget i Organisk kjemi. Foto: Elina Melteig

Jeg har aldri hatt det så gøy før, utbryter han. Det har aldri vært så mye entusiasme og god energi i auditorium 2 før.

Selv utdanningsleder Steven Wilson har tatt turen innom for å se hva opplegget går ut på. 

Utdanningsleder Steven Wilson tar studentenes plass og sjekker undervisningsopplegget i Organisk kjemi.
Utdanningsleder Steven Wilson sjekker hvordan det nye undervsningsopplegget i Organisk kjemi fungerer. Foto: Elina Melteig

 

Studentene er samstemte om at studentaktiv læring i Organisk kjemi er bra.
Amalie, Synnøve, Henrik og Zara er fornøyde med "torget" i Organisk kjemi. Foto: Elina Melteig

Etter første sett med oppgaver har Amalie, Synnøve, Henrik og Zara et lite minutt til å si hvordan de opplevde «torget»: 

Bra! Er en samstemt og kort uttalelse fra dem alle. 

Det er mer effektivt, for jeg jeg lærere fortere og bedre enn med en forelesning, sier Amalie. 

Henrik nikker:

Og det er mer praktisk, og vi får innspill fra hverandre på gruppa. 

Zara er enig: 

Jeg liker det! Og så får er vi mer med og får beskjed med en gang av hverandre hvis vi gjør feil. 

Les om bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi.  

Hvis du underviser og vil vite mer om aktiv læring kan du se nettsidene til KURT her.

Av Elina Melteig
Publisert 11. feb. 2020 15:39 - Sist endret 19. jan. 2024 11:11