Utstillingsåpning og 100-årsjubileum for Otto Bastiansen

Markering av Otto Bastiansen: Teknisk innovasjon, grunnleggende forskning og Nobelpris ved Kjemisk institutt.

Nobelprisen i kjemi ble tildelt Odd Hassel i 1969 for arbeidet med å forstå strukturen i kjemiske
molekyler. Hassel grunnla forskningsmiljøet for dette i Oslo. Otto Bastiansen var en viktig bidragsyter i arbeidet og videreførte det Hassel startet.

Bastiansen staket ut veien for gruppens arbeidsform, fra utvikling av instrumentet og arbeidsverktøy til avanserte studier av kjemiske problemstillinger i internasjonal klasse.
Samarbeid på tvers av landegrensene var en vesentlig faktor for gruppens suksess i tillegg til satsingen på elektrondiffraksjon og strukturkjemi.

I år markerer vi 100-årsdagen for Otto Bastiansens fødsel med det neste trinnet i historien om elektrondiffraksjon – måtte den visjonære ånden leve videre i våre forskningsmiljøer!

RSVP til linev@kjemi.uio.no innen 1. september 2018.

• Instituttleder Jo Døhl

Velkommen og hilsninger fra:

• Adm.direktør John-Arne Røttingen, Norges Forskningsråd
  • Professor Istvan Hargittai, Budapest University of Technology and Economics
  • Professor Ken Hedberg, Oregon State University

• Hilsningstaler:
    • Rektor ved Universitetet i Oslo Svein Stølen
    • Preses Det Norske Videnskaps-Akademi Ole Mathias Sejersted
    • Professor og SFF-leder for Hylleraas Senteret Trygve Helgaker
    • Professor emeritus Hans Martin Seip
    • Datter Tove Bastiansen

Mingling i foajeen og enkel servering