Programrådsmøte for kjemiprogrammene 18.2.2022

Her finner du innkalling, saksliste og utkast til referat for programrådsmøte for kjemiprogrammene 18. februar. 

Innkalte medlemmer og observatører:

Tid og sted:  18. februar kl. 09.15-11:00, VU24

Saksliste: 

Sak 01-22: Diskusjonssak og mulig vedtakssak. Videre arbeid med resultatene fra periodisk programevaluering.

Den periodiske programevalueringen av bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi. Både ekstern og intern evalueringrapport, samt bakgrunnsmaterialet finnes her: Periodisk programevaluering for bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi 2021 - Kjemisk institutt (uio.no) I forkant av møtet er det fint om medlemmene av rådet diskuterer anbefalingene i evalueringsrapporten i sine undervisningsgrupper/fagutvalget. Vi diskuterer rapportene og ser på hvordan vi ønsker å følge opp de funn og anbefalinger som er gjort, med tanke på å videreutvikle og forbedre bachelorutdanningen.

Når det gjelder forslaget til nytt bachelorprogram i kjemi, anbefaler det eksterne panelet, at vi ser en gang til på de vedtatte kravene til matematikk- og fysikkemner, og hvilke kjemiemner som skal være obligatoriske. Da forslaget til nytt bachelorprogram skal opp i undervisningsutvalget i nær fremtid, bes medlemmmene spesielt ta stilling til om man ønsker å gjøre endringer i det vedtatte forslaget før saken fremmes for Undervisningsutvalget, eller om forslaget skal oversendes slik det sist ble vedtatt.

Med utgangspunkt i funnene i den interne evalueringsrapporten ble det iverksatt flere undersøkelser om matematikkemnene til kjemistudentene høsten 2021. Dokumentet matematikkemnene på bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi oppsummerer funn om matematikkemnene fra intern og ekstern evalueringrapport, resultatene fra de ulike spørreundersøkelsene og opplysninger som fremkom i en samtale med Matematisk institutt. Fint om alle setter seg inn i den og inkluderer den i diskusjonen med undervisningsgruppe/fagutvalg.

For de som ønsker å se bakgrunnsmaterialet, er resultatene fra de ulike spørreundersøkelsene her:

Diskusjon: Det ble diskutert om MAT1050 - Matematikk for anvendelser 1 + MAT1060 - Matematikk for anvendelser 2 gir godt nok mattegrunnlag for kjemistudenter.  Omtrent halvparten av studentene med MAT1050 + MAT1060, melder at de mangler forutsetninger for KJM2601. Det ble diskusjon om at studentene trenger å forstå anvendelsen av matematikken, ikke bevise teoremer. Særlig i KJM2601, ser man at studenter mangler matematisk abstraksjon. MAT1060 tas stort sett bare av kjemistudentene, og emneansvarlig signaliserer at det er mulig å gjøre tilpasninger i emnet. Undervisere på MAT1050 og MAT1060, må bli flinkere til å koble emnene mot kjemi. Studenter som er motivert av kalkulus og er mattesterke kan velge å ta MAT1110 - Kalkulus og lineær algebra og MAT1120 - Lineær algebra. I stedet for å gå bort fra MAT1050 + MAT1060, bør vi bli flinkere til å informere studentene om at de kan velge MAT1100 + MAT1110 + MAT1120. Det kom innspill om KI kan ha påfyllskurs for matematiske metoder, for å vise studentene kobling mellom matte og kjemi. Evt. ha disse som tilstelninger med f.eks pizza-servering.

Diskusjon rundt fysikk-emner. Studentere har tidligere kunne velge mellom FYS1001 - Innføring i fysikk og FYS-MEK1100 - Mekanikk. FYS-MEK1100 legges ned, og erstattes av emnet FYS113. Programsidene våre må oppdateres til ny og gjeldende emnekode.

Diskusjon rundt "1 av 3" i nytt bachelorprogram. Det er foreslått at studentene kan velge 1 av 3 av følgende emner: KJM2500 - Syntese og karakterisering, KJM2601 - Fysikalsk kjemi II eller  BIOS2901 - Molekylærbiologi. Det ble diskutert om vi kan stå inne for at kjemiprogrammet utdanner studenter som mangler kunnskapen fra KJM2601 hvis dette ikke lenger skal være et obligatorisk emne. KJM2601 er en mer spesialisert versjon enn det forrige KJM2600 - Fysikalsk kjemi II - kvantekjemi og spektroskopi. Obligatoriske kurs bør ha bredde og være tilgjengelig for alle. De bør ikke være for spissede emner.

 

Alternativt forslag:

Fysikk

Programrådet ble enige om at muilgheten for å velge mellom FYS1001 Innføring i fysikk og et mekanikkemne i fysikk videreføres i nytt bachelorprogram. På grunn av endringer i emneporteføljen i fysikk, vil dette emnet emnet ikke være nåværende FYS-MEK1110, men et annet emne med samme plassering. Studieadministrasjonen bes finne ut av emnekoden, da emnet må innføres også i nåværende studieprogram ettersom endringene inntreffer allerede i høst. Mekanikkemnet er tenkt for studenter som også ønsker å ta FYS1120 Elektromagnetisme.

Matematikk

Programrådet ønsker å videreføre kravet om 20 studiepoeng matematikk i nytt bachelorprogram. Det er ønskelig at dette gjøres i form av to matematikkemner, programrådet ønsker ikke lenger at ti studiepoeng skal kunne være statistikk. Etter noe diskusjon var det enighet om at både MAT1050 Matematikk for anvendelser 1 + MAT1060 Matematikk for anvendelser 2 og MAT1100 Kalkulus + MAT1110 Kaklulus og line skal være anbefalte kombinasjoner. Det er en ulempe at studentene må velge mellom matematikkemner i første semester. Programrådet mener likevel det er viktig å tilby interesserte studenter muligheten for et matematikktungt løp, samtidig som ikke alle kjemistudenter ønsker eller trenger en slik komibnasjon.

Det er i dag et problem at rundt halvparten av studentene med kombinasjonen MAT1050 + MAT1060 opplever at de har manglende forkunnskaper i KJM2601 Fysikalsk kjemi II - Kvantekjemi og spektroskopi. Det store flertallet opplever imidlertid at forkunnskapene fra MAT1050 er tilstrekkelig for KJM1130 Fysikalsk kjemi I - Termodynamikk og kinetikk. Emneansvarlig for MAT1060 har signalisert at det er muligheter for å gjøre endringer i emnet for å skape en bedre tilpasning. Programrådet oppfordrer til at det arbeides for en bedre tilnærming mellom MAT1060 og KJM2601.

Valgfrihet

Det er mindre plass til valgfrie emner i dagens bachelorprogram enn i det forrige. Det har kommet tilbakemeldinger om at det er for lite fleksibilitet i dagens program, men det er uklart om dette er en utbredt oppfatning. I et fremtidig program uten studieretninger, må man uansett finne ut hvor mange og hvilke av de ulike studieretningsemnene som skal videreføres, og hvor stor valgfrihet det skal være. I det nåværende programutkastet er det foreslått at studentene må velge minst ett av emnene KJM2500 Syntese og karakterisering, KJM2601 Fysikalsk kjemi II og BIOS2910 Molekylærbiologi, de tre 2xxx-emnene som er studieretningsemner på dagens to studieretninger.

Det ble en bred diskusjon om avveiningen mellom behovet for fleksibilitet og en felles faglig bredde. Hvilket kjemifaglig grunnlag bør alle kandidater ha? Diskusjonen dreide seg først og fremst om emnene KJM2500 Syntese og karakterisering og KJM2601 Fysikalsk kjemi II. KJM2500 Syntese og karakterisering ble opprettet for å gi studentene mer eksperimentell undervisning og erfaring med moderne laboratorieteknikker og større prosjekter. Emnet fungerer etter hensikten og får gode tilbakemeldinger, men er i dag bare obligatorisk for studenter på studieretning kjemi. Er dette noe alle bør ha i fremtiden? Hvis emnet blir obligatorisk, blir det ikke plass til å ta BIOS2910 Molekylærbiologi i fjerde semester.

KJM2601 Fysikalsk kjemi II - Kvantekjemi og spektroskopi er også i dag bare obligatorisk på studieretning kjemi. I forrige program inngikk emnet i en to av tre-ordning, og ble tatt av rundt alle studenter. Emnet oppleves som teoretisk tungt av en del studenter. Strykprosenten er høy, og noen tilbakemeldinger tyder på at emnet kanskje er for spesialisert. Samtidig er det viktig at studentene får en god forståelse av orbitaler, og forståelse for grunnlaget for spektroskopiske teknikker, som er relevant for de fleste kjemikere. Det jobbes aktivt med å utvikle emnet undervisningsmessig. emneansvarlig anslår selv omtrent halvparten av dagens emne til å være kjernekunnskap som vil være nyttig for alle kjemikere.

Diskusjonen på dette punktet ble ikke sluttført, og fortsettes på neste programrådsmøte 8. mars 2022.

 

 

 

Sak 02-22:  Diskusjonssak. Planlegging av periodisk programevaluering av masterprogrammet i kjemi.

Våren 2022 skal det gjennomføres en periodisk programevaluering av masterprogrammet i kjemi. Programrådet bes diskutere hva vi ønsker å legge vekt på i den kommende evalueringen, og hvordan arbeidet skal utføres og fordeles.

Det ble ikke tid på møtet for å diskutere saken. Tas opp til diskusjon på neste programrådsmøte 8. mars 2022.

 

Sak 03-22: Vedtakssak. Endre opptakskrav til studieretning organisk kjemi.

Det er foreslått å innføre KJM3000 Anvendt spektroskopi som faglig fordyping for opptak gjeldende fra høsten 2023, for å sikre gjennomføringsevne for studenter til studieretningen.

Eventuelt også endre teksten for betinget opptak til studieretningen Organisk kjemi til at hele faglig fordyping må være gjennomført.

Vedtaksforslag: KJM3000 Anvendt spektroskopi gjøres til et obligatorisk krav for opptak til masterprogrammet i kjemi, studieretning organisk kjemi. Betinget opptak må tilpasses slik at dette kravet ikke kan fravikes.

Vedtak: Det ble enstemmig vedtatt at KJM3000 - Anvendt spektroskopi ikke skal gjøres til et obligatorisk opptakskrav for studieretningen organisk kjemi. Dette ble begrunnet prinsipielt med at det er et mål at studenter med en bachelorgrad i kjemi skal kunne søke opptak til master i kjemi ved et annet lærested. 3xxx-emner er typisk spesialiserte emner som ikke nødvendigvis finnes ved samtlige læresteder, og som derfor kan gjøre det vanskelig med studiemobilitet.

Programrådet understreker at problemet med manglende forkunnskaper hos studenter fra enkeltinstitusjoner må tas på alvor, men mener utfordringene må løses gjennom informasjon og veiledning heller enn opptakskrav som rammer studenter fra alle institusjoner. Programrådet oppfordrer studieadministrasjonen til å legge utfyllende informasjon på opptakssiden om at KJM3000 og KJM3200 eller tilsvarende emner bør være en del av bachelorgraden. I første semester av mastergraden må alle studenter tatt opp til studieretningen ta KJM5280 - NMR spektroskopi som bygger på KJM3000 - Anvendt spektroskopi og KJM3200 - Organisk kjemi II eller tilsvarende kunnskaper. Det later imidlertid til at studentene som får problemer ikke bare strever med KJM5280, men også har mangelfull bakgrunn for å følge KJM3000 og KJM3200.

 

 

Publisert 10. feb. 2022 14:35 - Sist endret 22. mars 2022 15:08