Programrådsmøte for kjemiprogrammene 05.04.2024

Her finner du innkalling, saksliste og referat for programrådsmøte for kjemiprogrammene 05. april 2024.

Tilstede: Mohamed Amedjkouh, Reidar Lund, Hanne Røberg-Larsen, Svein Tveit, Kristina Sæterdal Kømurcu, Jon Petter Omtvedt, Line Dybvig Andersen, Melika Kashani, Shahnaz Jurat, Aleks Borisov Karabelyov, Eline Haug Andersen

 

Gjennomgang av orienteringssaker

Vi hadde en gjennomgang av følgende orienteringssaker:

1. Emnet uorganisk materialkjemi er revidert og erstattes av KJM3121 – Uorganisk materialkjemi. Informasjon om saken ble sendt på epost til programrådet den 11.02.2024.

2. BIOS3900 – biokjemi 2 går fra å være et høstemne til å bli et våremne. Emnet undervises høsten 2024, og vil deretter undervises hver vår fra og med våren 2025. Emnet er obligatorisk for våre bachelorstudenter på studieretning for biokjemi.

3. Oppdaterte læringsutbyttebeskrivelser på en god del emner. På økten på allmøte 25.01.24 ble det gjort en stor innsats med å forbedre læringsutbyttebeskrivelser i emner. Av de forespørslene vi har mottatt har det ikke vært gjort innholdsmessige eller faglige endringer, og endringene har blitt godkjent uten å være gjennom programrådet. 

4. Det er opprettet et nytt emne, KJM5140/9140 Chemistry of battery materials.

5. Det jobbes for at biogeokjemi BIOS3070/4070, GEO3070/4070 og KJM3070/4070 får en felles emnekode. Det er svært krevende å administrere emnet med tre varianter slik det er i dag.

6. Det er laget en ny programfilm for kjemi og biokjemiprogrammet. Planen var å se den nye programfilmen, men lenken til filmen var dessverre ikke lenger aktiv. Filmen blir snart lagt ut på programsidene til kjemi og biokjemiporgrammet.

 

SAK 02-24 Diskusjonssak. Statistikk på kjemi og biokjemiprogrammet - status for utarbeidelse av hefte/kompendium som beskriver relevant statistikk som brukes på kjemi og biokjemiprogrammet
Hanne, Reidar, Ola og Andreas H. har hatt et første møte og laget en disposisjon for hvilken statistikk som skal inngå i heftet. Jon Petter har nå også blitt koblet på arbeidet. Planen er at heftet skal være klart til studiestart høsten 2024.

 

SAK 03-24 Diskusjonssak. Gjennomgang av studiebarometeret.
Vi hadde en gjennomgang av resultatene fra studiebarometeret for bachelorprogrammet i kjemi og biokjemi. Resultatene for masterprogrammet i kjemi rakk vi ikke å se på, så de gjennomgås på neste programrådsmøte.

De punktene vi scorer best på sammenlignet med svar på nasjonalt nivå og institusjonsnivå er: 1. Tilbakemeldinger og veiledning. 2. Studentene rapporterer at de deltar i læringsaktivitetene som tilbys, er hardtarbeidende og at de har et bra sosialt miljø.

I diskusjonen rundt punktet om det positive sosiale miljøet blant studentene ble studentområdet trukket frem som en svært viktig faktor. I nybygget er vi usikre på hva som skjer med studentområdet og det er viktig at studentorganisasjonene får støtte fra instituttet på dette punktet.

 

De punktene vi scorer dårligst på sammenlignet med svar på nasjonalt nivå og institusjonsnivå er: 1. Tilrettelegging for studentaktiv undervisning. 2. Engasjerende undervisning. 3. Formidling av pensum på en lettforståelig måte. 4. At representanter fra arbeidsmarkedet bidrar i opplæringen.

I diskusjonen rundt punktene knyttet til undervisning kom det opp et forslag om å invitere KURT på et allmøte for å ha en inspirasjonsøkt knyttet til for eksempel studentaktiv læring. Fra studentenes side ble det trukket fram at det er lettere å bidra med å stille eller svare på spørsmål i undervisningen når den holdes i et seminarrom fremfor i et auditorium, spesielt auditorium 1 og 2 ble trukket frem som lite egnet. Det ble også diskutert at det at kjemi i seg selv er et vanskelig fag nok påvirker den dårlige scoren på spørsmålet om formidling av pensum på en lettforståelig måte. I diskusjonen rundt punktet om bidrag fra representanter fra arbeidsmarkedet i undervisningen opplyste bachelorstudentene som var til stedet at de hadde gitt lav poengsum på punktet, men at dette heller ikke var noe de savnet.

 

I diskusjonen rundt hvordan studentene opplever læringsutbyttet sitt så langt diskuterte vi de to punktene der vi scorer dårligst; muntlige kommunikasjonsevner og innovativ tenkning. Når det gjelder muntlige kommunikasjonsevner var det et forsalg fra studentene om at man i noen emner på slutten av bachelorstudiet kunne innføre for eksempel en muntlig presentasjon i stedet for en annen obligatorisk oppgave, slik at de får noe mer trening i muntlige kommunikasjonsevner før de skal begynne på master. For punktet om innovativ tenkning var det enighet om at det er litt prematurt å fokusere på den i de tre første semestrene.

 

Studentene som svarte på undersøkelsen, rapporterer at de jobber ca 45 timer per uke med studier.   

Publisert 5. juni 2024 11:08 - Sist endret 5. juni 2024 11:08