Livet etter studiene

Er du usikker på hva slags jobbmuligheter som finnes etter endt utdanning? Kjemisk fagutvalg og administrasjonen ved Kjemisk institutt er tilbake med suksessen Livet etter studiene!

Fire kjemikere, to kvinner og to menn.

Foredragsholdere (fra venstre): Synne M. Jensen, Halvor Høen Hval, Maja Nipen og Alexander Haaland.

Rammen rundt arrangement er uformelt. Vi møtes på slutten av studiedagen og etter jobb.

Hva er "Livet etter studiene"

En uformell møteplass hvor tidligere studenter møter dagens studenter.  Arrangementet starter med korte foredrag og avslutter med nettverksbygging over pizza.

Hensikten med arrangementet er å gi deg som student innblikk i noen av de mange jobbmulighetene som finnes med en grad fra Kjemisk institutt.

Program og påmelding

Vi inviterer tidligere studenter tilbake til Kjemisk institutt for å snakke om sin jobbreise, sin arbeidsgiver og hva de har gjort etter de var ferdige med å studere. Kanskje blir du inspirert, eller finner spennende jobbmuligheter som du ikke har tenkt på før.

kl. 16.30-17.30: Korte presentasjoner med mulighet til å stille spørsmål.

kl. 17.30-18.15: Mingling og nettverksbygging med pizza.

Påmelding er lukket.

Hva skjer 12. april?

Vi får besøk av fire personer som jobber innenfor: biomaterialer, uorganisk material kjemi og atomosføre kjemi. (arrangementet blir oppdatert innen uke 13). Foredragene holdes på engelsk eller norsk, alle har slides på engelsk.

Disse kommer og holder korte presentasjoner

Presentasjon 1: Teknologi for en grønnere fremtid! ved Synne Myhre Jensen

Arbeidssted: Hystar, 30 ansatte (lokalisert på Høvik). Hystar | Technology for a greener world, jobber som applications Engineer.

Grad: master i fysikalsk kjemi. Utvekslingsår i Cambridge. Fagområde/retning: Soft matter. Gruppe under Reidar Lund.

Kort om Synne og hennes foredrag:

• Synne startet i Hystar i 2022. Hystar har ett av verdens mest effektive PEM elektrolysører og bruker 10-15 % mindre energi enn andre på market. Elektrolysørene er svært godt eignet for masseproduksjon. Jobben hennes er å sette opp prosjekter og selge elektrolysører til alle i stor skala med grønn hydrogen produksjon.
  • Synne gleder seg til å dele om hvordan det er å jobbe i Hystar, hvordan hun får brukt utdanningen sin og om mulighetene som finnes i Hystar for dages studenter.
Ønsker du å vite mer om Hystar?

Presentasjon 2: Batterier for det grønne energiskiftet! ved Halvor Høen Hval

Arbeidssted: MORROW Batteries. Battery | Morrow Batteries ASA | Oslo, jobber som Research Scientist.

Grad: stipendiat, Master of Science i Nanoscience fra Aarhus Universitet. Fagområde/retning: Nanostrukturer og funksjonelle materialer (NAFUMA).

Kort om Halvor og hans foredrag:

• Halvor har jobbet to år som forsker i Morrow batterier og tar i bruk LNMO-XNO-teknologi.  Dette gjør han samtidig som han er stipendiat som materialkjemiker ved Kjemisk institutt.
  • En av hans store lidenskaper er formidling. Rett før pandemien i 2019, vant han Forsker Grand Prix for Oslo og Akershus. Året etter fikk han prisen «Den gylne spatel» som beste underviser ved kjemisk institutt.
Ønsker du å vite mer om Morrow?
  • For deg som søker jobb, hold deg oppdatert på morrowbatteries.jobylon.com
  • Vil du sende en åpen søknad, se "Join the Morrow team"
  • Er du student, følg med til høsten for utlysninger "Summer Internships 2024".
  • Spørsmål til Morrow sendes til career@morrowbatteries.com,

Presentasjon 3: Stoffer i industrien og påvirkningen på miljø og helse. Ved Maja Nipen

Arbeidssted: NILU – Norsk Institutt for Luftforskning, Avdeling for Miljøkjemi, jobber som forsker.

Grad: PhD.

Kort om Maja og hennes foredrag:

• En lang rekke ulike kjemiske stoffer brukes i industri og produkter vi omgir oss med. Hvis disse stoffene slippes ut i naturen, kan de ha skadelige effekter på helse eller miljø.
  • Maja jobber som forsker innen fagfeltene organisk analytisk kjemi og miljøkjemi, for å lære mer om stoffene som brukes i industrien og produktene som vi omgir oss med. Hun er spesielt interessert i stoffenes egenskaper, både fysiske og kjemiske, og hvordan de oppfører seg i miljøet.

Presentasjon 4: Miljøgifter og deltakelse i store EU-prosjekter. Ved Alexander Haaland

Grad: mastergrad i kjemi med studieretning miljøkjemi, er i dag også stipendiat i atmosfærekjemi,

Kort om Alexander og hans foredrag:

• Alexander er ansatt som forsker på NILU hvor han jobber med ulike typer måleinstrumenter og da hovedsakelig massespektrometer. NILU har et stort fokus på miljøgifter og analyserer et bredt spekter av prøver fra uteluft, inneluft, jord, drikkevann, avfallsvann, insekter og dyr, samt kontrollprøver fra ulike institusjoner som skoler, bymiljø, sykehus ect.
  • Nå har NILU akkurat startet et stort prosjekt i samarbeid med EU. Prosjektet går ut på å analysere kvaliteten på inneluft hjemme hos privatpersoner i hele Europa. Alexanders ansvar er utsendelse og innsamling av prøvene, og analysere innholdet av volatile organiske stoffer og presentere resultatene.

Påmelding - innen 5. april

Etter foredrag serverer vi pizza og drikke. For å beregne mat og drikke, trenger vi påmeldingen din.

Hvem passer arrangementet for?

Arrangementet passer spesielt godt for deg som ønsker å vite mer om jobbmuligheter, bygge nettverk og som er student:

• følger studieprogrammet: Kjemi og biokjemi eller Materialvitenskap for energi- og nanoteknologi, eller
  • tar master eller er stipendiat i kjemi, materialvitenskap for energi- og nanoteknologi eller fysikk, eller
  • er student ved Institutt ved biovitenskap,
  • eller følger lektorprogrammet

Kommuniasjonsrådgiver, Kjemisk institutt og Hylleraas-senteret