Når man pandemien var i sine verste faser, ble mye av verdens undervisning unnagjort digitalt på Zoom og Teams. Dette gjaldt til og med laboratorieundervisning, hvor studenter måtte nøye seg med å se på videoer av kjemiske reaksjoner.
På Kjemisk instituttklarte vi å finne løsninger som gjorde at alle studentene fikk utført den praktiske undervisningen.
Hvorfor var dette så viktig for oss og studentene våre?
På Kjemisk institutt, tar vi stolthet i å gi det vi mener er landets beste kjemiundervisning. Jovisst er denne til tider krevende, men våre studenter blir særdeles kompetente i det praktiske arbeidet, planlegging og det å kunne vurdere sine resultater med et kritisk blikk.
Å gi kjemiundervisning i toppklasse, betyr at studentene ikke skal bare lese i en bok eller blir vist et instrument. De skal både forstå hvordan en teknologi fungerer, lære å bruke den selv og til slutt bruke sin kunnskap til å svare på vitenskapelige spørsmål.
Dette fikk vi til under pandemien. Dette gjør vi også i dag – og er stolte av det!
![Bildet kan inneholde: marinearkitektur, engineering, gass, industri, maskin.](/kjemi/studier/utdanningsleder/image-20221201111258-1.jpeg)
Hva er konsekvensene av våre ambisjoner i undervisningen? Hva er våre motivasjoner?
Til dels er det nærmest egoistiske. Våre undervisere er også forskere, og vi rekrutterer studenter til å være delaktige forskningen. Jo raskere studentene er drevne i kjemi, jo fortere er de med på å skape nye stoffer, materialer, og teknologi. Så studentenes kunnskap er en vinn-vinn: Studentene oppnår sterk kompetanse og erfaringer som er ettertraktet i arbeidslivet, og våre professorer får lagspillere som driver forskningen til instituttet fram. Dette er en måte å definere forskningsbasert undervisning*.
Men det er også et idealistisk motiv. Verden sliter med problemer relatert til helse og klima, og det betyr alt for oss å kunne bidra med løsninger, både her hjemme, men også for verden. Disse løsningene kommer til å være avhengig av nye idéer, basert på fundamental kunnskap i kjemi, gjerne i samarbeid med fysikk, biologi, medisin, farmasi, informatikk, osv.
Kjemi er et bra valg
Hvis du er interessert i å studere kjemi, så ta en titt på våre to studieprogram: Kjemi og biokjemi, og Fornybar energi og nanoteknologi. Et valg i et av disse programmene er et ambisiøst valg. Jeg tenker at det er et bra valg for deg, Norge, og fremtiden.
*Forskningsbasert undervising kan også bety å bruke undervisningsformer som er forsket frem, og ikke bare utført på antakelser. Se tidigere poster om dette temaet!