Forskningsbasert undervisning - et kjennetegn på Kjemisk institutt

Allerede under bachelortiden får våre studenter jobbe som forskere. Dette er nyttig for studentene selv, men også for kunnskapsnasjonen Norge og fremtiden til vår klode.

Bildet kan inneholde: arbeidstøy, hjelm, engineering, gass, service.

Studenter fra Kjemisk institutt i aksjon. Foto: Jan Tore Eriksen (Newslab) /UiO

Når man pandemien var i sine verste faser, ble mye av verdens undervisning unnagjort digitalt på Zoom og Teams. Dette gjaldt til og med laboratorieundervisning, hvor studenter måtte nøye seg med å se på videoer av kjemiske reaksjoner.

På Kjemisk instituttklarte vi å finne løsninger som gjorde at alle studentene fikk utført den praktiske undervisningen.

Hvorfor var dette så viktig for oss og studentene våre?

På Kjemisk institutt, tar vi stolthet i å gi det vi mener er landets beste kjemiundervisning. Jovisst er denne til tider krevende, men våre studenter blir særdeles kompetente i det praktiske arbeidet, planlegging og det å kunne vurdere sine resultater med et kritisk blikk.

Å gi kjemiundervisning i toppklasse, betyr at studentene ikke skal bare lese i en bok eller blir vist et instrument. De skal både forstå hvordan en teknologi fungerer, lære å bruke den selv og til slutt bruke sin kunnskap til å svare på vitenskapelige spørsmål. 

Dette fikk vi til under pandemien. Dette gjør vi også i dag – og er stolte av det!

Bildet kan inneholde: marinearkitektur, engineering, gass, industri, maskin.
På Kjemisk institutt, er ikke avansert teknologi og laboratorie-utstyr noe man leser om i en bok, men verktøy som våre studenter har tilgang til for sitt viktige arbeid. Foto: Jan Tore Eriksen (Newslab) /UiO

Hva er konsekvensene av våre ambisjoner i undervisningen? Hva er våre motivasjoner?

Til dels er det nærmest egoistiske. Våre undervisere er også forskere, og vi rekrutterer studenter til å være delaktige forskningen. Jo raskere studentene er drevne i kjemi, jo fortere er de med på å skape nye stoffer, materialer, og teknologi. Så studentenes kunnskap er en vinn-vinn: Studentene oppnår sterk kompetanse og erfaringer som er ettertraktet i arbeidslivet, og våre professorer får lagspillere som driver forskningen til instituttet fram. Dette er en måte å definere forskningsbasert undervisning*.

Men det er også et idealistisk motiv. Verden sliter med problemer relatert til helse og klima, og det betyr alt for oss å kunne bidra med løsninger, både her hjemme, men også for verden. Disse løsningene kommer til å være avhengig av nye idéer, basert på fundamental kunnskap i kjemi, gjerne i samarbeid med fysikk, biologi, medisin, farmasi, informatikk, osv. 

Kjemi er et bra valg

Hvis du er interessert i å studere kjemi, så ta en titt på våre to studieprogram: Kjemi og biokjemi, og Fornybar energi og nanoteknologi. Et valg i et av disse programmene er et ambisiøst valg. Jeg tenker at det er et bra valg for deg, Norge, og fremtiden.

*Forskningsbasert undervising kan også bety å bruke undervisningsformer som er forsket frem, og ikke bare utført på antakelser. Se tidigere poster om dette temaet!

 

Emneord: Utdanning, kjemi, biokjemi, fornybar, energi, nanoteknologi, studere Av Steven Ray Wilson
Publisert 1. des. 2022 11:22 - Sist endret 1. des. 2022 19:57
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er nestleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang.