Kjemi og sykehuset: studentens forskning er i fokus!

Studerer du på Kjemisk Institutt, kan du være med på viktig forskning i samarbeid med sykehuset.

Bildet kan inneholde: sky, himmel, bygning, anlegg, vindu.

Rikshospitalet er et steinkast fra UiO, og er et sted hvor kjemi-studenter jobber i team med leger og medisinforskere!

En stor del av kjemi har å gjøre med medisin og diagnostikk. Derfor har vi mange samarbeid med sykehus og medisinere. I dette innlegget, skal jeg fortelle om noen eksempler vi på dette, og hva studentens roller er (hint: de har en STOR rolle)!

Kreftforskning

Det er mange forskjellige former for kreft, og det er et stort behov for å finne nye medisiner, og også oppdage så tidlig som mulig om noen er i ferd med å bli syke. Det er ofte slik at, hvis man oppdager en sykdom tidlig nok, er det større sjanser for at den kan behandles.

Et eksempel på en alvorlig type hjernekreft er glioblastoma. I denne sammenheng har forskere på Kjemisk Institutt et samarbeid med å studere celler fra pasienter med denne kreftformen. Her er hvor vår tidligere student Ingvild Hvinden kommer inn i bildet. Ingvild brukte en meget avansert teknologi for å studere hvordan disse cellene responderte til nye legemidler. Hun brukte kjernemagnetisk resonans spektroskopi (NMR) for å måle masse stoffer i cellene. Gjennom sine studier, var hun i stand til å håndtere og mestre et NMR instrument til 20 millioner kroner!

Ingvilds mastergrads-arbeid ble publisert i et flott tidsskrift. Det er nemlig sånn at våre studenters arbeid er ofte av en slik kvalitet at forskere fra hele verden er interessert i lese om det!

Ingvild er nå PhD student på Oxford University, med et stipend fra Aker Scholarship. Det hjelper å ha studert kjemi på Norges høyest rankede universitetet!

Skjermdump om sak om Ingvild, kjemiker og kreftforsker.

Spebarnsdiagnostikk

Alle nyfødte i Norge får i dag tilbud om å bli undersøkt for 25 alvorlige medfødte sykdommer. For å undersøke om barnet har en medfødt sykdom som det er viktig å behandle raskest mulig, tas en blodprøve fra barnets hæl cirka 48 timer etter fødsel.

Bildet kan inneholde: komfort, menneskekroppen, gest, finger, barfot.
En bitteliten dråpe blod fra foten blir brukt til analyse med massespektrometri! www.weisspaarz.com

Flere masterstudenter fra Kjemisk Institutt har jobbet med eksterne masteroppgave på Rikshospitalet. Her bruker de massespektrometri for å måle mange forbindelser i små bloddråper, for å kunne avdekke om noe ikke stemmer. Dette er superviktig arbeid for oss som er født i Norge, og resultatene kan også bli brukt av andre land også. Resultatene fra dette arbeidet (som er et samarbeid mellom Oslo Universitetssykehus og OsloMet!) kan du finne her!

Legemiddeltesting uten forsøksdyr

Det holder ikke bare å avdekke en sykdom, den må også behandles. Men nye legemidler er vanskelig å lage. Ikke minst fordi er det er vanskelig å vite om et nytt stoff vil være farlig for en pasient. Derfor er det ofte slik at dyreforsøk utføres, før det testes på mennesker. Men det er problematisk at mus etc. er ikke like mennesker, så da blir det usikkert om medisinene vil fungere på mennesker, etter dyreforsøk. I tillegg er det en del etiske ufordringer rundt dyreforsøk.

Skjermdump fra en sak om Stian Kogler, en av våre mange stjernestudenter!

Derfor er Kjemisk Institutt med på et Senter for Fremragende Forskning, som utvikler labdyrkede organer, med utgangspunkt i stamceller fra en pasient. På denne måten, har vi "kopier" av organene til pasienter, slik at vi kan teste medisiner på disse, i stedet for forsøksdyr.

Studenter på Kjemisk Institutt har jobbet med å studere disse "lab-organene" og legemidler med å bruke kromatografi. Disse studentene presenterte sine resultater på en konferanse i Italia, og fikk andreplass i en formidlings-konkurranse, og konkurrerte med forskere og professorer fra hele verden! Med andre ord: våre studenter er STERKE. Samtlige studenter på dette prosjektet fikk jobb lenge før de gikk opp til eksamen. Se også noe av arbeidet til studenter Ago og Ida, som ble nylig publisert.

Dette er bare noen eksempler på vårt arbeid med kjemi og sykehus. Så hvis du er interessert i kjemi, medisin, diagnostikk og forskning, så er kanskje Kjemisk Institutt UiO stedet for deg!!

Emneord: Kjemi, sykehus, studere, jobb, forskning Av Steven Ray Wilson
Publisert 29. mars 2021 23:12 - Sist endret 3. apr. 2021 18:30
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er nestleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang.