Metabolomikk i Oslo: Forskere og studenter jobber sammen for bedre helse og diagnostikk

Metabolomikk er studiet av små molekyler i kroppen. Studenter og forskere på Kjemisk institutt og Rikshospitalet måler disse for å sikre bedre helse for våre borgere.

Bildet kan inneholde: klær, mat, bord, smil, servise.

"Club Metabolomics": et voksende miljø innen metabolomikk i Oslo, med både studenter og forskere.

Metabolomikk er et viktig felt innen kjemi, biokjemi, medisin, farmasi, you name it. det går ut på å måle små molekyler (metabolitter), bl.a. for å forstå kroppens stoffskifte og  forutsi sykdommer. På Rikshospitalet gjøres det metabolomikk på forskjellige kroppsvæsker som blod og urin, og opptil flere tusen ulike stoffer kan sees.

Med metoden de bruker har de blant annet funnet nye markører for sykdommer som kan behandles om de oppdages tidlig, det er motiverende!

Rikshospitalets metabolomikk-gruppe ledes av Katja Benedikte Prestø Elgstøen. Katja og Steven Ray Wilson (Kjemisk Institutt) har hatt et samarbeid i mange år innen metabolomikk. Et sentralt del av dette samarbeidet er at Katja og Steven har medveiledet drøssevis av studenter som har tatt masteroppgave på Rikshospitalet innen metabolomikk. Det er ekstra moro at studentene våres har utført arbeid av såpass høy kvalitet, at det har blitt publisert i et internasjonalt tidsskrift:

Bildet kan inneholde: pattedyr, font, kunst, rektangel, merke.

Katjas og Stevens lab´er bruker primært et massespektrometer for å måle metabolitter. Men det kan brukes annet instrumentering, som kjernemagnetisk resonans spektroskopi (nuclear magnetic resonance = NMR). Dette gjøres på Kjemisk Institutt, styrt at Frode Rise. Frode og studenter har samarbeidet igjen med Rikshospitalet for å studere hjernekreft:

På grunn av våres felles interesser og samarbeid innen metabolomikk, møtes Katja, Frode og Steven med studenter annenhver uke, sammen med andre viktige samarbeidspartnere som Helge Rootwelt

Vi kaller denne samlingen for "Club Metabolomics". Vi spiser frokost samtidig som vi diskuterer resultater, masteroppgave-skriving, og søknadsskriving.

Møtene har så tiltrukket flere interessenter, både fra leger og andre kjemikere, og møtene skal utvides og vi ønsker samarbeidet skal formaliseres, særlig nå som Kjemisk institutt skal etterhvert bli nabo til Rikshospitalet, nemlig Livsvitenskapsbygget

Hvis du er interessert i metabolomikk og kjemi, kan du vurdere å ta en bachelor- eller mastergrad på Kjemisk Institutt

Av Steven Ray Wilson
Publisert 8. des. 2022 13:48 - Sist endret 8. des. 2022 14:47
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er nestleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang.