Undervisning og formidling: Refleksjoner over året 2022

Vi trenger alle kjemikere, enten vi vet det eller ikke.

Bildet kan inneholde: smil, vindu, briller, begivenhet, moro.

Vinneren av Det Gyldne Spatel, Hanan Gharayba.

2022 startet ganske så trist, med korona-slitasje hos studenter, undervisere, og hele samfunnet (tenk krangling på t-banen mellom fremmede folk over småting). Vårsemesteret hadde fremdeles korona-tiltak, med digitale eksamener og karantener som gjorde at vi fremdeles ikke fikk gjort undervisningen på vanlig vis. 

På Kjemisk institutt hadde vi en del sentrale personer som gikk av med pensjon eller begynte i ny jobb, som gjorde at vi måtte ta en del viktige grep. I tillegg har vi hatt flere andre viktige oppgaver, som å tilrettelegge for et sosialt og trivelig læringsmiljø etter en tid med alt for mye Zoom og stengte dører. 

I denne kontekst: Jeg har mange historier å trekke fram som Kjemisk Institutt er stolte av, og her er et noen av dem.

"Det Gydne Spatel" til en talentfull og dyktig bachelorstudent

2022 så mye bruk av studenter i undervisningen. Dette er noe vi har gjort lenge, men i de siste årene har vi benyttet "Learning assistent" modellen til å gi pedagogisk trening til yngre undervisere. Denne aktiviteten har vært ledet av Audun Skau Hansen, som har skrevet flere innlegg i på denne blogg-siden. Særlig har emner i fysikalsk kjemi hatt gleder av "LA" studenter som har vært med å undervise våre studenter. Vi har håpet at denne strategien ("LA modellen"), med å bruke trente studenter til å undervise andre studenter, ville falle i smak. 

Derfor var vi svært lykkelige over at bachelorstudent Hanan Gharayba vant 2022s "Det Gyldne Spatel", som er studentenes pris til en underviser (deles ut av Kjemisk Fagutvalg). Vanligvis går denne prisen til en professor, og vi er svært stolte over å ha så dyktige studenter som Hanan; dette lover godt for fremtiden til kjemi!

Fra begrunnelsen:

"Hanan er en meget dyktig gruppelærer som virkelig forstår seg på situasjonen studentene er i, og gjør det derfor lettere å forstå konseptene ved å komme med relaterbare eksempler. Hun strekker seg langt for å forklare et krevende pensum til studentene, noe som har hjulpet dem mye på veien til forståelsen av ulike konsepter. Hun er alltid imøtekommende med studentene, og tar seg tid til å forklare faget slik at alle studentene skal kunne forstå faget. Hun sprer også mye glede i klasserommet, som gir en positiv motivasjons-boost til studentene."

Jeg ønsker også å rette en takk til Kompetansesenter for undervisning i realfag og teknologi (KURT) og Center for Computing in Science Education (CCSE) som er pionerer i arbeidet med LA-modellen og andre viktig tiltak innen pedagogikk.

Bildet kan inneholde: smil, vindu, briller, begivenhet, moro.
Hanan, Gratulerer med Det Gyldne Spatel!

Lavterskel-tilbud hver torsdag: masse lyd på instituttet!

En matte-professor kom bort til meg en dag, og sa med glede:  "Steven, hva er det med disse kjemi-studentene, de prater masse og er kjempeaktive!" Jeg ble jo veldig glad for å høre dette, vi vil jo ha aktive studenter. Men jeg visste jo en av grunnene til hvorfor det er slik. I forbindelse med undervisning i Generell kjemi, har Ola Nilsen vært svært god til å engasjere studentene, og oppfordret dem til å prate og prate. Og sammen med dette, har vi hatt ildsjeler som har organisert undervisning i kantinen vår hver torsdag, utenom den faste timeplanen. Jeg vil her rette en ekstra stor takk til Kristian Sørnes, som har arrangert "Orakeltjenesten" for studenter. Dette har gått i parallelt med andre tiltak som B-tjenesten og mattehjelp fra Hylleraas-senteret. Er så deilig å høre masse støy fra kantinen med studenter som diskuterer og får hjelp fra dyktige studenter og stipendiater. 

Kjemi-underviseren: en uvurderlig faktor i samfunnet.

Jeg ønsker å trekke fram alle på Kjemisk institutt som jobber på alle døgnets tider for å sikre at vi gir, det vi mener er, landets beste kjemi-undervisning. I tillegg til å være forskere på klima, medisiner, helse, diagnistikk, batterier, you name it, så gir de forelesninger og hjelp på lab´en, og veileder studenter gjennom bachelor- og mastergrader. De må også bruke mer og mer tid på administrative oppgaver og søknader, og har måttet fungere som viktig støtteapparat for studenter som fortsatt sliter med en ufattelig vanskelig tid som har vært en global pandemi. 

Denne jobben er utrolig viktig for samfunnet, selv om de ikke alltid synes så godt for den allmenne befolkningen. Det har blitt sagt at hvis ikke kjemikere er synlige, så mister de sin relevans i samfunnet. Dette stemmer ikke. Se på vaksiner og kreftmedisiner. Dette er eksempler på kjemi som vi alle har nytte av, selv om det ikke er kommunisert like ofte som det kanskje fortjener. Vi trenger alle kjemikere, enten vi vet det eller ikke.

Studenten: Kjemiens fremtid 

Til slutt vil jeg takke studentene våre. Takk for at du velger å ta en utdanning hos oss,  at dere engasjerer dere i Kjemisk fagutvalg, Proton og Menageriet, og at dere blir fremtidens forskere, lærere og alt annet som er kjemi. Dette gjør at 2023 ser lysere ut enn 2022! 

Studer kjemi? Velg et av våre fremtidsrettede studieprogrammer.

 

 

 

Emneord: Undervisning, Kjemi, Det Gyldne spatel Av Steven Ray Wilson
Publisert 15. des. 2022 19:55 - Sist endret 16. des. 2022 09:26
About-image

Denne bloggen

Professor Steven Ray Wilson er nestleder på Kjemisk Institutt, Universitetet i Oslo. Steven er veldig glad i jobben sin, da han får samarbeide med engasjerte studenter og verdensledende forskere, alt på en gang.