Før 2024

Publisert 9. aug. 2023 15:38

Det nærmer seg semesterstart og de første undervisningsøktene i de aller fleste emner – enten det er på bachelor, master eller PhD nivå. Her gir vi noen tips til hvordan du som underviser kan gi et godt førsteinntrykk, og hvordan du kan legge grunnlaget for et godt læringsmiljø denne høsten.

Publisert 23. juni 2023 14:19

Blant 25 gode søknader var det Laila Kongevold og hennes prosjekt "Sola i sola" som nådde til topps i den første tildelingen av gjestekunstnerstipend gjennom REAL kunst. Vi gratulerer!

Publisert 15. jan. 2023 14:43

Kunstig intelligens (AI) strømmer over oss nærmest som en sjokkbølge for tiden. Dette til tross for at vi i lang tid har hatt gode forutsetninger til å forberede oss på utviklingen, både gjennom populærkultur som med Hal 9000 i 2001: En romodyssé, fra en stille revolusjon i vår interaksjon med smarttelefoner, for ikke å snakke om hvordan dype nevrale nett i taktfast marsj har funnet veien inn i nær sagt alle vitenskaper. Så hva er det egentlig med det siste årets nyvinninger som har tatt oss på senga?

Publisert 21. sep. 2022 10:55

Undervisning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT) har en egen konferanse, nemlig MNT-konferansen, og i 2023 arrangeres den ved Universitetet i Stavanger.

Publisert 24. mai 2022 18:22

Etter pandemien har det aldri vært tydeligere at det er viktig med et godt samarbeid mellom studenter og undervisere. I anledning REAL Prat den 30. mai 2022, har vi snakket med Tone Fredsvik Gregers, biolog/immunolog som ble meritert underviser i 2021 for å høre mer om hennes tanker rundt samarbeidet mellom underviser og studenter.

Publisert 4. feb. 2021 08:45

Programmering kan endre både undervisningen og pedagogikken i skolen. Lærerene får etterutdanning via undervisningsmodulen Realfaglig programmering for lærere (Profag), som er en del av Center for Computing in Science Education (CCSE) ved UiO.

Publisert 12. juni 2019 07:43

Hvordan kan du arbeide forskningsbasert med egen undervisning? Og hvordan kan vi jobbe sammen for å utvikle god undervisning og utdanning? Institutt for biovitenskap (IBV) starter opp Undervisningsverkstedet UnderVerk.

Publisert 16. mars 2019 09:14

Lektorprogrammet i realfag er et tverrfaglig studieprogram som krever samarbeid mellom to faktulteter og mange institutter. Personer tilknyttet KURT står sentralt i arbeidet med å utdanne fremtidens realfagslektorer.