Før 2024
Det nærmer seg semesterstart og de første undervisningsøktene i de aller fleste emner – enten det er på bachelor, master eller PhD nivå. Her gir vi noen tips til hvordan du som underviser kan gi et godt førsteinntrykk, og hvordan du kan legge grunnlaget for et godt læringsmiljø denne høsten.
Blant 25 gode søknader var det Laila Kongevold og hennes prosjekt "Sola i sola" som nådde til topps i den første tildelingen av gjestekunstnerstipend gjennom REAL kunst. Vi gratulerer!
Vi lanserer MN-fakultetets eget gjestekunstnerprogram!
Kunstig intelligens (AI) strømmer over oss nærmest som en sjokkbølge for tiden. Dette til tross for at vi i lang tid har hatt gode forutsetninger til å forberede oss på utviklingen, både gjennom populærkultur som med Hal 9000 i 2001: En romodyssé, fra en stille revolusjon i vår interaksjon med smarttelefoner, for ikke å snakke om hvordan dype nevrale nett i taktfast marsj har funnet veien inn i nær sagt alle vitenskaper. Så hva er det egentlig med det siste årets nyvinninger som har tatt oss på senga?
Undervisning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi (MNT) har en egen konferanse, nemlig MNT-konferansen, og i 2023 arrangeres den ved Universitetet i Stavanger.
Etter pandemien har det aldri vært tydeligere at det er viktig med et godt samarbeid mellom studenter og undervisere. I anledning REAL Prat den 30. mai 2022, har vi snakket med Tone Fredsvik Gregers, biolog/immunolog som ble meritert underviser i 2021 for å høre mer om hennes tanker rundt samarbeidet mellom underviser og studenter.
Programmering kan endre både undervisningen og pedagogikken i skolen. Lærerene får etterutdanning via undervisningsmodulen Realfaglig programmering for lærere (Profag), som er en del av Center for Computing in Science Education (CCSE) ved UiO.
Denne høsten skal 70 000 lærere i grunnskolen undervise etter nye læreplaner. 33 000 av disse lærerne er matematikklærere med særskilt ansvar for å introdusere elevene for programmering og algoritmisk tenkning. MN har laget ressursene som skal hjelpe dem.
KURT and iEarth hosted a digital seminar about teaching
Nettsidene utvides med metoder for live-koding i programmering og kritisk lesing av en forskningsartikkel.
Vi samler ressurser som gjør det enklere å undervise i oppgaveskriving.
Vi utvider både kapasitet og ansvarsområder.
Studentene i kjernefysikk tar grep om egen læring.
Nye nettsider om undervisingplanlegging med aktiv læring ble lansert med foredrag, filmvisning og kake!
Hvordan kan du arbeide forskningsbasert med egen undervisning? Og hvordan kan vi jobbe sammen for å utvikle god undervisning og utdanning? Institutt for biovitenskap (IBV) starter opp Undervisningsverkstedet UnderVerk.
KURT lager nettsider som skal hjelpe deg med undervisningen. Her får du hjelp til planlegging og konkrete forslag til metoder for aktiv læring.
Lektorprogrammet i realfag er et tverrfaglig studieprogram som krever samarbeid mellom to faktulteter og mange institutter. Personer tilknyttet KURT står sentralt i arbeidet med å utdanne fremtidens realfagslektorer.
Studiebarometeret viser at fysikkstudentene er spesielt godt fornøyd med undervisningen. Aktive læringsformer, variasjon og dedikerte undervisere er blant suksessfaktorene.
Hvordan jobbe med programmering i matematikk på ungdomstrinnet og med yrkesfagelever? John Burk har kastet seg ut i det på sitt sabbatsår ved CCSE .